Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Collect In-store: Tjenesten som lokker kundene til butikken

Kaufmann Collect In-store
Collect In-store i egen butikk

Danske Kaufmann er en av detaljhandelskjedene som har innført Collect In-store. Og det har i høy grad skjedd på begjæring fra kundene.

Ulrik Egede Larsen, netthandelssjef i Kaufmann
Ulrik Egede Larsen, netthandelssjef i Kaufmann. Foto: FOTOKAUFMANN

– I begynnelsen visste vi ikke hvor stor del av kundene som virkelig ville hente det de hadde kjøpt på nettet, i butikkene våre. Men det viste seg snart at tjenesten ble godt mottatt, og i dag oppfyller den mange av kundenes behov, sier Ulrik Egede Larsen, netthandelssjef i Kaufmann.

Ifølge Ulrik Egede Larsen foretrekker mange av kundene å handle på nettet fordi de kan gjøre det på tidspunkter som passer for dem.

– Det skyldes antagelig også at tjenesten er gratis, og at vi er plassert i tilknytning til store varehus, noe som gjør det interessant å kunne hente pakken hos oss.

Collect In-store er enkelt å bruke og krever ingen store investeringer. Kunden handler på nettet, men kan velge å hente pakken i sin lokale butikk. På den måten kobler tjenesten også nettbutikken sammen med den fysiske butikken.

– Begrepet omnikanal får sin riktige betydning først når man kobler sammen netthandel og fysiske butikker og kunden får en sammenhengende kjøpsopplevelse, sier Jørgen Fischer, netthandelsrådgiver i PostNord Danmark.

Ved hjelp av en app kan kundene følge pakkens reise og gi tilbakemelding rett etter avhenting. Appen sender en SMS til kunden når pakken kommer til butikken. Det skjer når personalet leser av strekkoden som PostNord har generert for pakken, med sin mobile skanner.

– Vi leverer hele IT-infrastrukturen som gjør det enkelt og raskt for detaljhandelen å komme i gang med Collect In-store. Butikkene trenger bare å ha praktiske oppbevarings- og utleveringsmuligheter i butikken, sier Jørgen Fischer.

Hver detaljhandelskjede kan selv bestemme om de selv eller kunden skal betale for leveringen med Collect In-store. Hos Kaufmann er frakten gratis for kundene hvis de henter pakken i butikken.

– Vi ønsker selvfølgelig alltid å få kundene inn i de fysiske butikkene våre, men fremfor alt ønsker vi å oppfylle kundenes behov. En gang i tiden drev vi virksomheten med utgangspunkt i hva vi ville tilby. I dag retter vi oss i høyere grad etter kundenes behov og forventninger. Kundene setter dagsordenen for fremtidens detaljhandel. Og det som er viktig for dem, er viktig for oss, sier Ulrik Egede Larsen.

Collect In-store

  • Collect In-store er lett å innføre og krever ingen store investeringer.
  • Tjenesten kobler nettbutikken sammen med den fysiske -butikken. Kunden handler på nettet, men kan velge å hente pakken i sin lokale butikk.
  • Kunden får vite når pakken har kommet.
  • Kunden kan stille og få svar på spørsmål direkte i butikken – noe som forbedrer kjøps-opplevelsen.
  • Detaljhandelen kan selv velge om de vil bruke PostNord til levering, om de har egne transporter eller om de bruker andre logistikk-leverandører.
Mer om Collect In-store