Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Euroskateshop – løsningen på en logistisk utfordring

Med hjelp fra PostNords pakketjenester og integrerte IT-løsning har Euroskateshop fått både raskere leveranser og fornøyde kunder.

Flere positive anmeldelser på Trust Pilot og færre samtaler til kundetjenesten.

Med PostNords logistikkløsning og integrerte IT-løsning har KiteNorge økt kvaliteten, spart tid internt og fått fornøyde kunder på kjøpet. - Thomas Schødt, administrerende direktør hos Euroskateshop

UTFORDRING

Leverer B2C-pakker raskt og sporbart over hele Europa. Gi forbrukeren en smidigere opplevelse ved levering. Et ønske om å vokse raskere og i flere land.

På ekstremsportmarkedet er det viktig å virkelig kjenne til produktene, tilby de riktige merkene og raskt henge seg på nye trender. – Det er en stor del av forretningsideen vår. At vi er lidenskapelig opptatt av produktene våre og bruker dem selv, sier Tomas Schødt, administrerende direktør hos KiteNorge, eller Euroskateshop, som butikken heter i andre land. KiteNorge holder prisene nede ved å unngå mellomledd og gå direkte til produsenten. Å selge BMX-sykler, inlines og longboards i 13 europeiske land er allikevel en logistisk utfordring. Som nettbutikk er man veldig avhengig av sine samarbeidspartnere. Noe vi har kjempet mye med er forskjellen på kvalitet i de forskjellige landene. I noen land tar leveransen én dag og i andre fem dager, og det har tatt mye tid internt for å håndtere disse forskjellene.

LØSNING

PostNords samarbeid med det europeiske pakkenettverket DPD. Sporing av pakken i sanntid og DPDs egen hotline for kundene. Fraktvelgeren der kunden selv kan velge utleveringssted.

PostNord MyPack Collect Europe ble en del av løsningen og finnes i dag i ti land. Pakketjenesten er et samarbeid mellom PostNord og pakkenettverket DPD som har rundt 15 000 utleveringssteder over hele Europa. – I Norden får kundene tryggheten av et kjent varemerke i form av PostNord, og veldig kort leveringstid. I de andre landene har vi fått raskere leveranser og flere utleveringssteder å velge mellom, konstaterer Tomas Schødt, og fortsetter: – DPD har også en sporingstjeneste der forbrukeren kan følge pakken fra dør til dør, og en kundetjeneste kundene våre kan ringe. Det har gjort hverdagen vår enklere. Utover det har fraktvelgeren Delivery Checkout blitt integrert i KiteNorges netthandelsplattform. – Den gir kundene muligheten til å velge det utleveringsstedet som passer best, kanskje ved jobben eller ved matbutikken.

EFFEKT

Raskere levering med store tidsbesparinger internt. Fornøyde kunder takket være et økt antall utleveringssteder. Færre returer fordi pakken kan hentes nærmere hjemmet.

Selv om KiteNorge er relativt nye brukere av MyPack Collect og Delivery Checkout har ikke effekten latt vente på seg. – Vi får flere positive produktvurderinger på Trust Pilot og flere positive tilbakemeldinger fra kundene. Det er for tidlig å se en effekt når det gjelder konverteringen, men fornøyde kunder lover godt for fremtidige salg, sier Tomas Schødt. Hotline-tjenesten sparer tid internt hos KiteNorge som får færre telefonsamtaler med spørsmål som “hvor er pakken min?”. Større valgfrihet når det kommer til utleveringssted har også resultert i flere unødvendige returer. Nå håper KiteNorge at PostNord skal utvide leveranseområdet også til Sør-Europa der sesongen varer året rundt. – Vi er så fornøyde at hvis PostNord tar tjenesten til Italia, så følger vi etter. Så viktig er det med levering som er rask, sikker og fremfor alt fremstår som lokal.

​Kitenorge– i korte trekk
EUROSKATESHOP
​Grunnlagt: 2009 i København. Går under navnet KiteDanmark og KiteNorge i Norge og Danmark, heter Euroskateshop i andre land.
​Marked: 13 europeiske land.
Ansatte: Ca 30.
​Virksomhet: Selgerekstremsport-utstyr,

 

Vil du vite mer?

Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.

Kontakt meg