Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
tips og råd / Netthandel

Netthandel før kjøp

Netthandel opplevelsen blir stadig viktigere for kundene, og det avgjørende for handelen kan være om leveringsalternativene er enkle og tydelige. Allerede før kjøpet vil kunden vite når, hvordan og hvor leveringen vil skje, hvem som står for den, og selvsagt hva det vil koste.

Tenk gjennom hvilke funksjoner du vil ha i din nettbutikk, og at de bør speile det ambisjonsnivået du har for din virksomhet. Selve netthandelsplattformen bør støtte disse funksjonene samt viktige generelle funksjoner, f.eks. mobiltilpasning.

Fleksibel levering for kundene

For nye eller sporadiske kunder kan muligheten til å velge leveringsalternativ utgjøre forskjellen mellom et vunnet eller tapt kjøp. Det skal være enkelt å velge, og det skal finnes flere alternativer å velge mellom. Vi hjelper deg med å gjøre det enklere for kundene med løsninger som gir flere valgmuligheter ved kjøp og levering.

Undersøkelsen Netthandel i Norden 2018 viser at

  • 85 % mener at det er viktig å kunne velge hvordan en vare skal leveres
  • 93 % vil ha informasjon om hvordan og når leveringen skjer
  • 74 % ville handlet oftere på nettet hvis de fikk økt kontroll over leveringen
  • 87 % mener at enkle returrutiner er viktig når man handler i en nettbutikk

Vær tydelig på hvilke muligheter som finnes i forbindelse med leveringen. Kan du i Checkout svare på når, hvor og hvordan kunden får varen?

Mer om fleksibel levering for kundene

Mobiltilpass nettstedet

Det å tilpasse nettstedet til mobil innebærer så mye mer enn å gjøre det samme på en mindre skjerm. Mobilen brukes på en helt annen måte enn en datamaskin, og det medfører helt andre utfordringer.

Velg netthandelsplattform

I dag finnes det en rekke forskjellige netthandelsplattformer å velge mellom – alt fra gratisvarianter til profesjonelle systemer. Det finnes generelt 3 kategorier av plattformløsninger:

  1. Standardiserte plattformer – ferdige løsninger med forskjellig funksjonalitet.
  2. Open source – system med åpen kildekode, noe som gir lavere kostnader, men krever teknisk kompetanse.
  3. Bygg eget, f.eks. med ekstern hjelp – konsulent- eller nettbyrå.

Tenk gjennom hvilke funksjoner du vil ha i din nettbutikk, og at de bør speile det ambisjonsnivået du har for din virksomhet. Plattformen bør støtte disse funksjonene samt viktige generelle funksjoner, f.eks. mobiltilpasning.

Velg transportadministrativt system (TA-system)

Enkelt forklart er et transportadministrativt system et datasystem som brukes til å bestille transport hos en transportør, skrive ut fraktsedler og spore forsendelser. Det finnes en rekke TA-leverandører på markedet i dag.

Mer om TA-systemer (kommer)

Velg fraktleverandør

Behovet for leveringsmåter er forskjellig og avhenger av virksomheten. Spørsmål man kan stille seg, er om man sender ofte, om varene er store eller om varene er svært verdifulle. Hvis du raskt og enkelt ønsker å komme i gang og få av gårde et par forsendelser per dag, tilbyr PostNord en rekke forskjellige måter å frakte disse på.

Ta kontakt for å komme i gang

6 tips for en sømløs kjøpsopplevelse

Å skape en sømløs kjøpsprosess som oppfyller alle behovene kunden har – fra kjøp til levering – er viktig for dagens nettkunder. Vi har utarbeidet 6 anbefalinger for hvordan du kan forbedre kundenes kjøpsopplevelse.

Les vår veiledning om seks tips for en bedre netthandel

ecNOW

ecNOW er en totalløsning for deg som netthandelsbedrift, og som vil forenkle hverdagen din. Den inneholder verktøy og overblikk for kostnadseffektiv kundekommunikasjon sammen med en skalerbar logistikk- og lagerløsning. Det hele for at du som netthandelsbedrift skal kunne oppfylle dine kundeløfter. Now er utviklet for små- og mellomstore netthandelsbedrifter. Gjennom delingsøkonomi kan vi tilby kostnadseffektive tjenester og produkter. I vårt Now-hus finner du tjenestene inndelt i forskjellige kategorier.

Les mer om ecNOW

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?