Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Clas Ohlson samler alt hos samme leverandør

Med 185 butikker og en omfattende import vokste kravene til logistiske synergieffekter. Løsningen ble en og samme leverandør – PostNord . I takt med fortsatt ekspansjon står nå nye, spennende utfordringer for tur for butikkgiganten, som ikke vil slå seg til ro.

Peter forteller

Med en strøm på rundt 1000 paller og 100 vogntog per dag – som skal håndteres smidig og med størst mulig økonomisk og miljømessig kapasitet inn til og ut fra et lager på 77 000 kvadratmeter – stilles det store krav til logistikken. Den må være særdeles godt gjennomtenkt.

Slik er det for butikkgiganten Clas Ohlson, som i snart hundre år har solgt verktøy og nå også smarte husholdnings- og innredningsprodukter – hele tiden med svenske Insjön som nav og hjerte i virksomheten. Her ligger den største av alle de 185 butikkene deres og – fremfor alt – det enorme sentrallageret.

Herfra sendes alle varer til alle butikker og e-handels​kunder ut – og tomkartonger og returartikler kommer inn.

- Jo mer vi vokste, desto viktigere ble det å finne fungerende synergier for å optimere transporten, forteller Peter Bergestål, transportsjef hos Clas Ohlson.

Løsningen ble å bruke en og samme leverandør, PostNord, til både inn- og utstrøm, og det gjør vi nå for hele Norden.

- Det er en enorm fordel for oss å kunne samle hele Norden hos samme leverandør! Det gjør at vi kan ha fulle biler i alle retninger. Vi har mange returer, både emballasje og en del varer, som nå kan transporteres med ​returnerende trafikk i hubnettet vårt.

Store miljøsatsninger

I tillegg til økonomisk og tidsmessig gevinst sparer synergieffektene selvfølgelig også miljøet, utdyper Peter Bergestål. Og nettopp miljøaspektet er enormt viktig for Clas Ohlson.
Andre logistiske miljøsatsninger er at fra for et par måneder siden foregår nesten all godstransport innen Norge med tog.
- Det har gjort at vi har redusert CO2-utslippet med drøyt 30 prosent for Norge, forteller Peter Bergestål stolt.
Nå gjenstår det "bare" å finne lignende løsninger i Sverige og Finland, siden togtransport er det absolutt mest miljøvennlige alternativet. En stor utfordring, men som det likevel ikke burde være umulig å få til, mener Peter Bergestål.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Slik løser vi logstikken for Clas Ohlson

​Flere distribusjonssentre er en annen nøtt som må knekkes. Sentrallageret ved Insjön begynner å nå smertegrensen størrelsesmessig, på tross av omfattende automatiseringer og effektiviseringer. Et eksempel er de automatiske pallekranene som forbereder og sorterer alle innkommende varer om natten, før personalet ankommer – og som også betjener plukkerne med leveranser i stedet for omvendt.

Men likevel. Det begynner å bli fullt nå. Derfor legges planer om flere lageretableringer. Antallet butikker vokser stadig (og i prinsippet foregår ikke lagerhold i butikkene). Etter Norden er det nå Europas tur til å bli det neste detaljhandelsmarkedet for butikkjempen Clas Ohlson. Dermed skjerpes kravene ytterligere, både til reelt og strategisk uttenkt lagerhold, som effektive, miljøvennlige distribusjonssystemer, understreker Peter Bergestål.

Igjen fremhever han fordelene ved å ha en og samme leverandør for alle varer. I tillegg er dette en leverandør som deler de samme grunnholdningene som Clas O​hlson både når det gjelder logistikk og miljø:
- Samarbeidet med PostNord gir oss store fordeler. Nå ser vi frem til å utvide virksomheten vår ytterligere.

Clas Ohlsons logistikkflyt

1​​65 % av Clas Ohlsons varer kommer fra Asia og hvor de etter omlastning i Rotterdam eller Hamburg, transporteres videre til Göteborg havn.
2I Göteborg lastes alle varer om til tog, som fører dem videre til sentrallageret ved Insjön.
3​Varene som ankommer Insjön, sorteres etter land og butikk og sendes så ut med lastebiler til strategisk plasserte hubstasjoner i Sverige, Norge og Finland. Herfra distribueres så butikkleveransene.
4​I Sverige og Finland kjøres butikkleveransene med lastebil, men i Norge går all varestrøm utenfor Osloregionen med tog til seks forskjellige jernbanehuber. Derfra distribueres varene videre med lastebil resten av veien.
5​Fordi PostNord ​er den eneste leverandøren, går alle returforsendelser med returbilene.
Vil du vite mer?

Vil du vite mer?

Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.

Kontakt meg