Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Utfordrer med grønn logistikk

En skriver kan sammenlignes med et barn. Når den skriker etter toner, kan man ikke bare si ”hysj, vent til i overmorgen”. Det sier administrerende direktør i Greenman, Jörgen Wonisch. Bedriften selger gjenbrukbare miljøtonere.

Greenman selger såkalte miljøtonere til forhandlere av kontorprodukter i Sverige, Finland, Danmark og Baltikum. Produktutvalget består av tonere til alle store merker og modeller av skrivere og kopimaskiner.

Et retursystem for tomme kassetter er en svært viktig del av virksomheten. Systemet går ut på at kundene mottar en retureske som rommer 25 kassetter. Når den er full, ringer kunden nummeret til PostNord som står på esken, og ber om at den blir hentet. Alternativt - hvis kunden får posten sin hentet av Posten, er det bare å sette frem esken, så hentes den samtidig som resten av posten. Eskene fraktes så til PostNord sitt lager for tredjepartslogistikk (TPL) i Helsingborg, der de pakkes på pall.
- Det koster ingenting for kunden. Vi betaler både eskene og frakten, forteller Jörgen Wonisch.

Når produktene fyller 33 paller, hentes pallene av en av Greenmans leverandører i Europa. For Greenman er det viktig at bilene går fulle, og 33 paller fyller en 18 meters trailer nøyaktig.
- Å sende en halvfull bil er verken bra for miljøet eller økonomien, sier Jörgen Wonisch.

Hos leverandørene sorteres og rengjøres alle tonerne, enkelte smådeler byttes ut og nytt fargepulver fylles på. Hver toner kvalitetstestes, og kan så selges igjen.

Bedriftens store og mellomstore kunder bestiller cirka én gang i uken og får bestillingene levert til sine butikker og lagre. Men så mye som 67 prosent går direkte fra Greenman til forhandlernes sluttkunder.

- Mange av våre forhandlere ser ikke en gang produktene, og sånn skal det være. De er flinke på salg, vi tar hånd om logistikken.

Men ikke en gang de store forhandlerne kan eller vil ha alle tonerne som finnes i sortimentet, på lager. Noen ganger kreves det derfor svært raske leveringer av uvanlige produkter.
- Man kan sammenligne en skriver med et sultent barn. Når den skriker etter toner, kan man ikke bare si ”hysj, vent til i overmorgen”. Bedriften mister jo produktivitet. Men vi trenger ikke å bestille spesielle ekspressleveringer, PostNord's tjeneste DPD Bedriftspakke fungerer i alle situasjoner. Med den kan vi sende en pakke om ettermiddagen og få den levert helt oppe i Umeå allerede neste dag, sier Jörgen Wonisch.

Det å kjøpe miljøeffektivt eller økologisk kan bli dyrt, men faktum er at miljøtonere er billigere enn originalen. Likevel er det få som vet at det finnes. Og skriverprodusentene arbeider aktivt for at kundene skal kjøpe deres originaltonere.
- Vi har ikke like mye penger til markedsføring som de store skriverprodusentene og til å få folk til å forstå at dette er et suverent produkt. Men våre tonerkassetter er bra for både miljøet og lommeboken, sier Jörgen Wonisch.

​Om Greenman​​​​
​Base​​rt i: Norrköping
Omsetning 2012: SEK 46,5 millioner
Eier: Jörgen Wonisch
Ansatte: 18 personer
Markeder: Sverige, Finland, Danmark og Baltikum. Begynner snart også å selge til Norge
Bruker følgende tjenester fra PostNord: Pall innland , stykkgods, DPD utland og MyPack.

Greenman har også et støttelager hos PostNord TPL i Helsingborg som tar hånd om registrering og oppbevaring av tomme kassetter. Her pakkes eskene på pall, som deretter hentes av Greenmans leverandører som er basert rundt om i Europa. 

​Om Greenman-flyten:
​Greenmans lager ligger i Norrköping og betjenes av PostNord TPL.
​Herfra sendes produkter til forhandlere i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Baltikum med PostNord  Sveriges tjenester DPD Företagspaket 16.00, Pall.Ett og DPD Utrikes.
​Rundt 67 prosent av produktene går direkte til sluttkundene. På den måten trenger de ikke å mellomlande på forhandlernes lager. Her brukes DPD, Palleprodukter og MyPack.
​Kunden legger den brukte toneren i returesken. Når den er full, hentes den av PostNord.
​En del kunder sender hele paller med tomme tonere direkte til Helsingborg og bruker da PostNord palleprodukter.
Vil du vite mer?

Vil du vite mer?

Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.

Kontakt meg