Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

"Jeg er imponert over den høye kvaliteten PostNord klarer å levere."

Komplett

Komplett er en av Nordens største netthandelsaktører. Hvert 4. sekund plukkes en vare på det robotstyrte lageret i Sandefjord.

Kompletts utfordring

Utfordring:

  • ​Sende kostnadseffektivt til privatkunder i Norge.
  • Takle rekordvolumene i forbindelse med Black Friday.
  • Oppfylle kundenes ønsker om hjemlevering.

Løsning:

  • Tilgang til PostNords nettverk av inn- og utleveringssteder.
  • God planlegging og tett dialog.
  • MyPack Home Small med sporingsmulighet.

Effekt:

  • Lavere​ kostnader og mer fornøyde kunder.
  • God flyt og få klager.
  • Begynnelsen på et strategisk partnerskap.

Om Komplett

Grunnlagt: 1996
Marked: Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland
Ansatte: 800
Omsetning: NOK 7,3 milliarder

Komplett om reisen med PostNord

Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett. Foto: Morten Rakke

Komplett er en av Nordens største netthandels-aktører. Hvert 4. sekund plukkes en vare på det robotstyrte lageret i Sandefjord. Knapt 20 minutter etter at varen er bestilt, kan den befinne seg i en bil og være på vei til en kunde eller forhandler.

Kompletts utfordring var å finne en samar­beidspartner innen logistikk som kunne håndtere alle produkter og tjenester i Norden. Og ikke minst pakker til privatkunder i Norge.

– Vi trengte konkurranse på det norske mar­kedet for å få alternativer til de produktene som fantes, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.

Andre utfordringer for selskapet har vært å møte omsetningseksplosjonen på Black Friday og oppfylle kundenes ønske om hjemlevering.

– Hjemlevering er en stor utfordring som trans­port­ og netthandelsbedrifter må løse sammen, sier Anton Hagberg.

For fire år siden flyttet Komplett alle sine pakke­volumer i Norden til PostNord. Noe som var mulig takket være det godt utbygde nettverket av inn­ og utleveringssteder.

– Det var en modig beslutning. Topografisk og geografisk er Norge et komplisert land å transpor­tere varer raskt og kostnadseffektivt i. Vi inngikk et strategisk samarbeid med PostNord der jeg synes at vi begge er blitt vinnere, sier Anton Hagberg.

På Black Friday i 2015 sto samarbeidet overfor sin hittil største utfordring med volumer som var nesten fordoblet i forhold til året før.

– Vi hadde drøyt hundre lastebiler som ventet i kø utenfor hovedlageret vårt. Til tross for at vårt logistikkpersonell hadde planlagt alt i samarbeid med PostNord, skjønte jeg ikke helt hvordan vi skulle klare å få ut alle varene, sier Anton Hagberg.

Løsningen på kundenes ønsker om hjemleve­ring er at Komplett nå har begynt å bruke Post­Nords tjeneste Varebrev med sporingsmulighet.

Anton Hagberg kaller PostNords nettverk av inn­ og utleveringssteder en solskinnshistorie.

Den uroen han følte da salget slo alle rekorder på Black Friday, ble raskt omgjort til eufori.

– Jeg er imponert over den høye kvaliteten PostNord klarte å levere til tross for det høye tryk­ket. Vi fikk nesten ingen klager fra kundene. Det viser en stor grad av fleksibilitet hos PostNord, og at vi er svært samkjørte, sier Anton Hagberg.

Han tror også at effekten av PostNords tjenes­te Varebrev, som Komplett nå begynner å bruke i Norge, blir positiv for kundene som ønsker å få varene levert på døren.

– Hjemlevering kommer til å bli en stadig vikti­gere konkurransefaktor for netthandelsaktørene. Den store utfordringen den nærmeste tiden tror jeg blir å kunne levere tilleggstjenester til hjemle­vering, for eksempel installasjon av hvitevarer.​

Komplett benytter følgende tjenester:

Vil du vite mer?

Vil du vite mer?

​Vil du vite mer om hva vi gjorde for Komplett og hva vi kan gjøre for deg?

Kontakt oss