Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

6 tips til en bedre netthandel

6 tips til en bedre netthandel

Nettkundene stiller stadig tøffere krav når det gjelder å selv få bestemme hvordan, hvor og når varer kan kjøpes og leveres. Her er veiledningen som hjelper deg.

Nettkundene ønsker å kunne følge leveringen og å kunne returnere produktene på en enkel måte. Den forbrukerdrevne logistikken, der stikkordet er valgfrihet, blir dermed en nøkkel til suksess for den som ønsker å lykkes innen netthandelen.

Det å skape en sømløs kjøpsprosess der kundenes krav oppfylles fra kjøp til levering er alfa og omega for dagens nettaktører. PostNord har utarbeidet seks anbefalinger for hvordan du som driver netthandel, kan styrke kundenes kjøpsopplevelse med utgangspunkt i deres behov.

I dag er det mange nettkjøp som det ikke blir noe av, kun fordi leveringsalternativene er for dårlige. Det å gi kundene mulighet til å påvirke leveringen, for eksempel mulighet til å velge utleveringssted eller tidspunkt for utkjøring, er en del av løsningen for nettaktører som ønsker å styrke sin kunderelasjon. Fremtidens vinnere kommer til å være de detaljhandelsbedriftene som best forstår og tilpasser hele leveringskjeden etter kundens ønsker.

Seks trinn til suksess

1. Forenkle og tydeliggjør leveringsalternativene

Ved å allerede fra starten av tydeliggjøre når, hvordan og hvor leveringen skal skje, skapes det trygghet for kunden rundt kjøpet. For en tilbakevendende kunde kan det leveringsalternativet han/hun brukte sist, være forhåndsvalgt ved utsjekking (check-out). Dette bygger lojalitet, viser at man har kunnskap om kunden og kan øke konverteringen. For nye eller sporadiske kunder kan muligheten til å velge leveringsalternativ utgjøre forskjellen mellom et vunnet eller tapt kjøp.

2. Tilby alternativer: Nøyaktighet, raskhet eller budsjett

Opplevelsen av leveringen bør samsvare med opplevelsen før kjøpet. For kundene er dette en avveining mellom raskhet, nøyaktighet og kostnad. For de fleste kundene haster ikke kjøpet så mye at det er verdt å betale ekstra for rask levering. Mange vil derimot spesifisere en bestemt leveringstid, levering til et bestemt sted eller på en bestemt måte som passer inn i rutinene deres. Detaljhandelsbedrifter kan ikke lenger si at varene vil bli levert om 3–5 dager. Det godtar ikke kundene.

3. Gi mulighet til å velge leveringssted

Forbrukerne ønsker at leveringen skal passe inn i hverdagen deres. Detaljhandelsbedriften bør derfor kunne tilby flere alternativer og mangfold når det gjelder leveringspunkter. Det å kunne velge et passende leveringssted hver gang man handler, skaper mer fornøyde kunder.

4. Vær fleksibel og kommuniser med kunden

Kunden har alltid rett! I begrepet ligger kontroll over leveringen – fra å kunne velge leveringsmulighet til å spore varen og forstå hva som kreves for å ta imot leveringen. Man kan vinne mye på å finne ut hva kunden ønsker så tidlig som mulig i kjøpsprosessen. Hvordan ønsker kunden å bli kontaktet og varslet? Via e-post, SMS, melding i postkassen? Her gjelder det å gjøre det enkelt for kunden å velge alternativ.

5. Gjør det enkelt å gjøre endringer i leveringsmåten

Fremgangsrike bedrifter bør tilby muligheten til å kunne endre leveringsmåte i ettertid, for eksempel at en annen skal hente pakken eller endre utleveringssted til et som ligger nærmere hjemmet eller jobben. Det å kunne påvirke leveringen også etter utsjekking (check-out) er avgjørende for at logistikken skal fungere og dermed bidra til en enda sterkere relasjon mellom kunden og bedriften.

6. Lag smarte returløsninger

Hvis en vare må returneres, tar tålmodigheten raskt slutt hos kunden. Forutsetningen for en god kjøpsopplevelse er at bedriften kan håndtere returer effektivt og smidig. Bedriften bør tilby enkle løsninger for returer, for eksempel god tilgjengelighet til stedene der varene kan leveres inn, tydelige instruksjoner om hvordan returer skal håndteres, samt informasjon om hvordan kreditering skjer. Ved å tørre å love tidspunkt for tilbakebetaling øker kundens trygghet, og terskelen for kjøp senkes.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer?

Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.

Kontakt meg