Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
e-handel, en naturlig del av hverdagen for mange nordiske forbrukere

Netthandel i Norden 2014

Veksten innen e-handelen fortsetter. 8 av 10 forbrukere i Norden handlet på nettet minst én gang i 2013, noe som tilsvarer drøyt 15 millioner personer. Nesten hver tredje innbygger i Norden handler på nettet hver måned – e-handel er dermed blitt en naturlig del av hverdagen.

Av undersøkelsen som presenteres i denne rapporten, fremgår det at det som driver e-handelen i Norden, er enkelhet, det vil si at det er praktisk, tidsbesparende og at man kan handle når det passer.

De fleste handler fremdeles fra innenlandske selskaper, men det blir mer og mer vanlig å handle på tvers av landegrensene. De nordiske forbrukerne ligger langt fremme i utviklingen. I fjor handlet i overkant av hver tredje nordiske forbruker fra utenlandske nettbutikker for til sammen SEK 19 milliarder. Relativt få forbrukere handler imidlertid fra nettsteder i sine nordiske naboland, det er fremfor alt nettsteder i Storbritannia som tiltrekker seg nordiske forbrukere.

Samtidig som netthandelen fortsetter å øke, øker også viktigheten av den fysiske butikken. Omnichannel, det vil si at fysiske og digitale kanaler integreres, er en av de tydeligste e-handelstrendene i 2014. Bedriftene bruker flere og flere kanaler for å nå forbrukerne og drive salgsvirksomhet, noe som stiller nye krav til logistikkaktørene og deres fleksibilitet.

Viktigheten av å integrere selskapets ulike kanaler løftes spesielt frem av e-handelsaktørene
Panduro og Klingel, som i rapporten forteller om sin erfaring med nettsalg til forbrukere i Norden.

Last ned Netthandel i Norden 2014 Last ned Netthandel i Norden 2014

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2014.

Last ned Netthandel i Norden 2014
les nyere netthandelsrapporter
Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Handelen er midt i et stort skifte. Endringene skjer raskt, både globalt og lokalt. I dag står netthandelen for størstedelen av den samlede handelsveksten i Sverige. Veksten innen netthandelen betyr også at pakkevolumene snart vil bli doblet, og at strukturen i samfunnet må og vil se annerledes ut.

Netthandel i Norden 2018

Netthandel i Norden 2018

Det nordiske netthandelsmarkedet er i fortsatt sterk utvikling, og den fysiske handelen utfordres på flere og flere områder. I takt med at nordiske forbrukere går over til en stadig mer digital livsstil som setter sitt preg på alle aspekter i livet, blir det viktigere for netthandelsaktørene å følge og kartlegge hele kundereisen - før, under og etter kjøpet - for å få oversikt over kundenes atferd.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Det å tilby fleksibel levering på mottakernes vilkår blir stadig viktigere innen den nordiske netthandelen. Mottakerne vil selv kunne velge hvordan de skal få varene levert, og 1 av 4 forbrukere har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi ønsket leveringsalternativ ikke fantes. Vi har med andre ord kommet til et punkt i utviklingen der manglende valgfrihet når det gjelder leveringsmåte, kan føre til mindre salg.

Netthandel i Norden 2017

Netthandel i Norden 2017

Befolkningen i Norden netthandler stadig mer, og grensen mellom netthandel og fysisk handel blir stadig mer utydelige. Vi ser også hvordan forbrukere i større grad tester produktet i butikk for så å kjøpe på nett, eller sjekker på nett før de handler i butikk. At denne typen atferd har fått egne utbredte begreper som "nettrooming" og "showrooming" er gode eksempler på hvordan den digitale kjøpsbanen har blitt en naturlig del av hverdagen i Norden.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel blir mer og mer vanlig i hele Norden, og flere og flere kjøp på nettet gjøres med mobilen. Det er særlig den yngre generasjonen, den som har vokst opp med datamaskiner og digital teknologi, som er motoren i den nordiske netthandelen. Den yngre generasjonen handler ikke bare mest på nettet, det er også disse forbrukerne som driver frem selve utviklingen innen netthandelen.

Netthandel i Norden 2016

Netthandel i Norden 2016

Innbyggerne i Norden stiller stadig høyere krav ved netthandel. For eksempel har smidige og raske leveranser blitt en selvfølgelighet som de fleste tar for gitt. Det de nordiske forbrukerne søker i dag, er høyere grad av presisjon og fleksibilitet. De vil vite når, hvor og hvordan pakken skal leveres. Eller til og med kunne bytte leveringsadresse og -tid underveis.

Netthandel i Norden 2015

Netthandel i Norden 2015

At befolkningen i de nordiske landene har vært raske med å tilpasse seg til det nye digitale klimaet, kombinert med vår historie med handel på postordre og sterke økonomier, skaper unike forutsetninger for e-handel.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.