Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

norden, et e-handelsmarked i forkant

Netthandel i Norden 2015

At befolkningen i de nordiske landene har vært raske med å tilpasse seg til det nye digitale klimaet, kombinert med vår historie med handel på postordre og sterke økonomier, skaper unike forutsetninger for e-handel.

Norden er stort, både med hensyn til areal og med tanke på økonomi. Arealmessig er Norden til og med større enn Tyskland, Storbritannia og Italia til sammen.

Selv om Norden er et tynt befolket område sammenlignet med resten av Europa, har Sverige, Norge, Danmark og Finland et høyt sammenlagt BNP og utgjør til sammen Europas 6. største økonomi.

De store geografiske avstandene har også medført en historie og tradisjon for postordrehandel, noe som har ført til at steget videre til netthandel generelt har vært kort for oss nordboere.

I 2014 handlet den nordiske befolkningen på nett for til sammen 129,9 milliarder kroner.

Handelsrelaterte B2C-forsendelser økte med 15 prosent på det nordiske markedet i 2014. Økningen merkes også i PostNords virksomhet.

Den digitale utviklingen har medført mange forandringer, både for privatpersoner og bedrifter i Norden. I en verden der digitale kanaler vokser seg sterkere, ser vi at grensene mellom fysiske og digitale handelsplasser viskes ut.

Vi merker for eksempel at forbrukere ser på varer i butikken og senere kjøper dem på nettet, og motsatt.

Norden er også et område som er følsomt for trender. For eksempel har de nordiske landene høyere Internett-penetrering enn gjennomsnittet i EU, og for en stor del av befolkningen er det å være på nettet via smarttelefon eller nettbrett, en del av hverdagen.

Utviklingen har også gjort at forbrukerne krever mer av leverandørene. Det skal gå raskt å få forsendelser tilsendt, og det blir stadig viktigere for forbrukeren å kunne bestemme mer over vilkårene for leveringen, for eksempel når og hvor en vare leveres.

Last ned Netthandel i Norden 2015 Last ned Netthandel i Norden 2015

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2015.

Last ned Netthandel i Norden 2015
les nyere netthandelsrapporter
Netthandel i Norden 2018

Netthandel i Norden 2018

Det nordiske netthandelsmarkedet er i fortsatt sterk utvikling, og den fysiske handelen utfordres på flere og flere områder. I takt med at nordiske forbrukere går over til en stadig mer digital livsstil som setter sitt preg på alle aspekter i livet, blir det viktigere for netthandelsaktørene å følge og kartlegge hele kundereisen - før, under og etter kjøpet - for å få oversikt over kundenes atferd.

Netthandel i Norden 2017

Netthandel i Norden 2017

Befolkningen i Norden netthandler stadig mer, og grensen mellom netthandel og fysisk handel blir stadig mer utydelige. Vi ser også hvordan forbrukere i større grad tester produktet i butikk for så å kjøpe på nett, eller sjekker på nett før de handler i butikk. At denne typen atferd har fått egne utbredte begreper som "nettrooming" og "showrooming" er gode eksempler på hvordan den digitale kjøpsbanen har blitt en naturlig del av hverdagen i Norden.

Netthandel i Norden 2016

Netthandel i Norden 2016

Innbyggerne i Norden stiller stadig høyere krav ved netthandel. For eksempel har smidige og raske leveranser blitt en selvfølgelighet som de fleste tar for gitt. Det de nordiske forbrukerne søker i dag, er høyere grad av presisjon og fleksibilitet. De vil vite når, hvor og hvordan pakken skal leveres. Eller til og med kunne bytte leveringsadresse og -tid underveis.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Handelen er midt i et stort skifte. Endringene skjer raskt, både globalt og lokalt. I dag står netthandelen for størstedelen av den samlede handelsveksten i Sverige. Veksten innen netthandelen betyr også at pakkevolumene snart vil bli doblet, og at strukturen i samfunnet må og vil se annerledes ut.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Det å tilby fleksibel levering på mottakernes vilkår blir stadig viktigere innen den nordiske netthandelen. Mottakerne vil selv kunne velge hvordan de skal få varene levert, og 1 av 4 forbrukere har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi ønsket leveringsalternativ ikke fantes. Vi har med andre ord kommet til et punkt i utviklingen der manglende valgfrihet når det gjelder leveringsmåte, kan føre til mindre salg.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel blir mer og mer vanlig i hele Norden, og flere og flere kjøp på nettet gjøres med mobilen. Det er særlig den yngre generasjonen, den som har vokst opp med datamaskiner og digital teknologi, som er motoren i den nordiske netthandelen. Den yngre generasjonen handler ikke bare mest på nettet, det er også disse forbrukerne som driver frem selve utviklingen innen netthandelen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.