Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
Leveringen - en viktig del av handleopplevelsen på nett

Netthandel i Norden 2016

Innbyggerne i Norden stiller stadig høyere krav ved netthandel. For eksempel har smidige og raske leveranser blitt en selvfølgelighet som de fleste tar for gitt. Det de nordiske forbrukerne søker i dag, er høyere grad av presisjon og fleksibilitet. De vil vite når, hvor og hvordan pakken skal leveres. Eller til og med kunne bytte leveringsadresse og -tid underveis.

Av rapporten fremgår det at de nordiske landene har mye til felles, men på visse punkter varierer de stort, ikke minst når det gjelder levering. I rapporten formidler PostNords ekspertpanel og Anders Halvarsson, som grunnla NetOnNet og sitter i styret for Ellos, Junkyard og Scandinavian Photo, sine tips, råd og prognoser for fremtiden. Dessuten konstaterer vi at de nordiske forbrukerne netthandlet for betydelig mer enn i de foregående årene.

I løpet av 2015 netthandlet den nordiske befolkningen for drøyt 150 milliarder norske kroner.

Last ned Netthandel i Norden 2016 Last ned Netthandel i Norden 2016

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2016.

Last ned Netthandel i Norden 2016
les nyere netthandelsrapporter
Netthandel i Norden 2018

Netthandel i Norden 2018

Det nordiske netthandelsmarkedet er i fortsatt sterk utvikling, og den fysiske handelen utfordres på flere og flere områder. I takt med at nordiske forbrukere går over til en stadig mer digital livsstil som setter sitt preg på alle aspekter i livet, blir det viktigere for netthandelsaktørene å følge og kartlegge hele kundereisen - før, under og etter kjøpet - for å få oversikt over kundenes atferd.

Netthandel i Norden 2017

Netthandel i Norden 2017

Befolkningen i Norden netthandler stadig mer, og grensen mellom netthandel og fysisk handel blir stadig mer utydelige. Vi ser også hvordan forbrukere i større grad tester produktet i butikk for så å kjøpe på nett, eller sjekker på nett før de handler i butikk. At denne typen atferd har fått egne utbredte begreper som "nettrooming" og "showrooming" er gode eksempler på hvordan den digitale kjøpsbanen har blitt en naturlig del av hverdagen i Norden.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Handelen er midt i et stort skifte. Endringene skjer raskt, både globalt og lokalt. I dag står netthandelen for størstedelen av den samlede handelsveksten i Sverige. Veksten innen netthandelen betyr også at pakkevolumene snart vil bli doblet, og at strukturen i samfunnet må og vil se annerledes ut.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Det å tilby fleksibel levering på mottakernes vilkår blir stadig viktigere innen den nordiske netthandelen. Mottakerne vil selv kunne velge hvordan de skal få varene levert, og 1 av 4 forbrukere har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi ønsket leveringsalternativ ikke fantes. Vi har med andre ord kommet til et punkt i utviklingen der manglende valgfrihet når det gjelder leveringsmåte, kan føre til mindre salg.

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2016

Netthandel blir mer og mer vanlig i hele Norden, og flere og flere kjøp på nettet gjøres med mobilen. Det er særlig den yngre generasjonen, den som har vokst opp med datamaskiner og digital teknologi, som er motoren i den nordiske netthandelen. Den yngre generasjonen handler ikke bare mest på nettet, det er også disse forbrukerne som driver frem selve utviklingen innen netthandelen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.