Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Krav om valgfrihet når det gjelder levering øker

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Det å tilby fleksibel levering på mottakernes vilkår blir stadig viktigere innen den nordiske netthandelen. Mottakerne vil selv kunne velge hvordan de skal få varene levert, og 1 av 4 forbrukere har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi ønsket leveringsalternativ ikke fantes. Vi har med andre ord kommet til et punkt i utviklingen der manglende valgfrihet når det gjelder leveringsmåte, kan føre til mindre salg.

De økte kravene fra forbrukerne skyldes at Norden er i ferd med å bli et mer og mer modent netthandelsmarked. Et flertall av innbyggerne i Norden handler i dag på nettet, og veksten akkurat nå skjer først og fremst gjennom økt forbruk og kjøpsfrekvens.

Et annet tegn på at Norden er et modent netthandels marked er forbrukernes forventninger om rask levering. 2 av 3 nordiske nettkunder mener at det er viktig at en innkjøpt vare leveres innen 3 virkedager. 1 av 3 mener til og med at det er viktig at leveringen skjer allerede neste virkedag.
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017 Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2017.

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017
les utvalgte artikler fra rapporten

Utvikling innen netthandelen

Nordisk netthandel for 89,9 mrd i første halvår av 2017

De nordiske forbrukerne anslår at de handlet på nettet for til sammen 89,9 milliarder kroner i løpet av første halvår av 2017.

Les hele artikkelen

Svenskene handler mest på nettet i Norden

6 av 10 personer i Norden handlet på nettet i første halvår av 2017. I gjennomsnitt handlet 11 millioner personer i Norden på nettet hver måned.

Les hele artikkelen

De yngre forbrukerne driver frem netthandelen

Forbrukere i forskjellige aldre handler ikke like mye på nettet. Netthandelen drives hovedsakelig frem av de unge forbrukerne som er født og oppvokst midt i, eller etter, den store fremveksten av digital teknologi - og av middelaldrende personer som har karriere, barn, lever under tidspress og er ressurssterke.

Les hele artikkelen

Mote og mat i flere og flere handlevogner

Handelen på nettet av mote og dagligvarer har det siste året økt merkbart i alle de nordiske landene.

Les hele artikkelen

Høyeste kjøpesummer innen hjemmeelektronikk

Det finnes merkbare forskjeller mellom varekategorier og land når det gjelder beløpene forbrukerne anslår at de handler for på nettet. Norge har generelt de høyeste kjøpsbeløpene, trolig fordi landet har et høyere prisnivå.

Les hele artikkelen

Netthandel med mobil sterk i Norden

Mobilen har i løpet av kort tid snudd opp ned på de fleste tradisjonelle spillereglene innen detaljhandel. De fleste er enige om at forholdet mellom detaljhandel og mobilen vil bli sterkere og sterkere over tid.

Les hele artikkelen

Finland lengst fremme når det gjelder handel fra utlandet


Et bredere tilbud og lavere priser får mange forbrukere til å søke seg til utenlandske nettsteder når de skal handle på nettet. I første halvår 2017 oppga 1/3 av de nordiske forbrukerne at de har handlet på nettet fra utlandet.

Les hele artikkelen 

Kina klatrer til topps

Det siste året har det skjedd en omfattende endring i hvilke land (i utlandet) som innbyggerne i Norden velger å handle fra. Kina har på bare noen kvartaler klatret forbi tidligere kjemper som Storbritannia og USA.

Les hele artikkelen

Trendy å handle mote og elektronikk

Klær og sko dominerer når de nordiske nettkundene handler fra utlandet. Dette er en naturlig konsekvens av at mange av de største netthandelsaktørene i Europa selger klær, noe som lokker til seg særlig kvinner som søker et unikt utvalg.

Les hele artikkelen

Leveringen i dag

Manglende valgfrihet gir mindre salg

Det er svært viktig for de nordiske forbrukerne å kunne velge hvordan en vare skal leveres. 4 av 5 mener at det er viktig å kunne velge det leveringsalternativet som passer best.

Les hele artikkelen

Fritt og fleksibelt viktig når det gjelder levering

Nettkundene elsker det som er fritt og fleksibelt. 4 av 5 mener at det er viktig med fri frakt.

Les hele artikkelen

Vanligst å hente på utleveringssted

Blant de nordiske landene er det betydelig forskjeller i hvordan de som handler på nettet, får varene levert. Utleveringsstedet står sterkest på samtlige markeder, men spesielt i Sverige og Norge.

Les hele artikkelen

Svensker og dansker er mest utålmodige

Nettkundene blir stadig mer utålmodige når det gjelder hvor lenge de er villige til å vente på varer de har kjøpt på nettet. 2 av 3 nordiske nettkunder mener at det er viktig at en vare leveres innen 3 virkedager.

Les hele artikkelen

Høy kundetilfredshet i alle de nordiske landene

Friksjonsfri levering er svært viktig for at netthandelen skal kunne ekspandere og modnes enda mer. Nettbutikker og logistikkaktører jobber intensivt med å utvikle smidige og fleksible løsninger.

Les hele artikkelen

Returen

Hver 10. forbruker returnerer varer

1 av 10 nordiske nettkunder returnerer hver måned minst én vare som de har bestilt. De fleste forbrukerne som har returnert varer den siste måneden, har sendt tilbake 1 eller 2 varer.

Les hele artikkelen

Gode returvilkår bygger lojalitet

Nettbutikkenes returvilkår er en viktig del når en forbruker velger butikk. Hele 1 av 4 nettkunder har det siste året avstått fra et kjøp fordi han/hun ikke liker returvilkårene.

Les hele artikkelen

Leveringsinformasjon

Transparens i leveringen stadig viktigere

Transparens i leveringstiden verdsettes stadig høyere av forbrukerne. Leveringen fra nordiske nettbutikker oppnår en relativt god skår ut fra et informasjonsperspektiv.

Les hele artikkelen

Appen har svaret

God og tydelig leveringsinformasjon har i dag oppnådd status som hygienefaktor innen netthandelen, og i fremtiden vil det bli tilbudt stadig mer avanserte verktøy for å kunne følge en levering.

Les hele artikkelen

Fremtidens levering

Fremtidens levering krever et bredt spekter av alternativer

Hvis forbrukerne selv får velge, vil de i fremtiden helst få varene levert til en låst og sikker vareboks i tilknytning til hjemmet.

Les hele artikkelen

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

nyere netthandelsrapporter
Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2018

Handelen er midt i et stort skifte. Endringene skjer raskt, både globalt og lokalt. I dag står netthandelen for størstedelen av den samlede handelsveksten i Sverige. Veksten innen netthandelen betyr også at pakkevolumene snart vil bli doblet, og at strukturen i samfunnet må og vil se annerledes ut.

Netthandel i Norden 2018

Netthandel i Norden 2018

Det nordiske netthandelsmarkedet er i fortsatt sterk utvikling, og den fysiske handelen utfordres på flere og flere områder. I takt med at nordiske forbrukere går over til en stadig mer digital livsstil som setter sitt preg på alle aspekter i livet, blir det viktigere for netthandelsaktørene å følge og kartlegge hele kundereisen - før, under og etter kjøpet - for å få oversikt over kundenes atferd.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.