Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Hele verdens produktutvalg er nå tilgjengelig for nordiske forbrukere
netthandel i norden sammendrag 2018

Hele verdens produktutvalg er nå tilgjengelig for nordiske forbrukere

Den globaliserte netthandelen vinner terreng takket være unike produkter, prispress på generiske varer, sterke markedsplasser som Wish og Amazon samt et velfungerende logistikknettverk for levering og retur. I 2018 handlet i snitt 3 av 10 nordiske forbrukere fra utlandet per måned til en anslått verdi av 34,3 milliarder NOK.

De nordiske landene skiller seg tydelig fra hverandre når det gjelder handel fra andre land enn hjemlandet. Finske og norske forbrukere er erfarne «utlandsshoppere», mens danske og svenske forbrukere i større grad setter sin lit til nasjonale nettbutikker. Den finske netthandelen
har lenge vært kjennetegnet av en høy andel netthandel fra Sverige.

Dette skyldes dels at mange finner behersker svensk, dels at den svenske netthandelen i mange tilfeller ligger et skritt foran den finske. Også i Norge er forbrukerne svært aktive når det gjelder å handle fra utlandet, og geografiske utfordringer gjør at innbyggerne utenfor de største byene tradisjonelt sett har vært vante til å vente på å få varer levert.

Svenske og danske forbrukere har imidlertid høyere forventninger når det gjelder rask levering, og disse forventningene blir som regel oppfylt ved at avstanden til nettbutikkenes lagre er kort.

Kina, USA, Storbritannia og Tyskland har lenge vært nordiske forbrukeres favorittland å handle fra. Men andelen svensker og finner som har handlet fra Kina det siste året, har gått ned. I Sverige har andelen gått ned med over 10 prosentenheter pga. ny anvendelse av gjeldende momsregler.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

tjenester for netthandlere
Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Send pakker på opptil 20 kg til kunder i Norden og Europa.

Netthandel

FlexChange

FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres.

Returer
PostNord Return Drop Off

PostNord Return Drop Off

Tilby kundene både enkle og trygge returer av varer som veier opptil 20 kg. Du har full kontroll på pakkene gjennom sporing.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.