Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

netthandel i norden sammendrag 2018

Kunder som sender mange varer i retur, står for en større andel av salget

Litt mer enn hver 10. nordiske netthandelskunde foretar minst én retur i måneden. Returenes verdi for nettbutikkene har lenge vært omdiskutert, i og med at returer øker de logistiske kostnadene gjennom transport og lagerhåndtering. Studier viser imidlertid at returvilkårene har en direkte innvirkning på valget av nettbutikk.

Ufordelaktige returvilkår eller omstendelige returprosedyrer virker ofte avskrekkende. Et høyt servicenivå påvirker derimot forbrukernes tillit på en positiv måte, noe som i neste omgang fører til høyere lojalitet og flere kjøp.

Konklusjonen blir at returer svekker lønnsomheten på kort sikt, men at dette endres på lang sikt, i og med at kunder som returnerer varer, kommer tilbake og står for en større andel av salget.

Andel som har returnert en forsendelse den siste måneden.
Andel som har returnert en forsendelse den siste måneden.

Motehandelen har høy returgrad, men det forbrukerne egentlig ønsker er klær og sko som passer – for å sette det hele litt på spissen. Frem til nå har muligheten til å returnere varer ofte fungert som en erstatning for prøverommet i en fysisk butikk. Men en løsning er på vei.

Med virituelle prøverom og AI kan returene reduseres. Forbrukernes kjøpsreise kan f.eks. forenkles ved at nettbutikken får mulighet til å lagre personlig informasjon om kroppsmål. Med AI kan butikken senere foreslå bl.a. klær og sko med så perfekt passform som mulig.

Lagring av personlige opplysninger kan føles ukomfortabelt rent personvernmessig, men mange nordiske forbrukere oppgir at de hadde satt pris på slik hjelp.

Blant de nordiske nettkundene er det danskene som føler seg mest komfortable med å la nettbutikkene lagre kroppsmål, mens finnene foreløpig er litt mer i tvil.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

Tjenester for netthandlere
Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Send pakker på opptil 20 kg til kunder i Norden og Europa.

Returer
PostNord Return Drop Off

PostNord Return Drop Off

Tilby kundene både enkle og trygge returer av varer som veier opptil 20 kg. Du har full kontroll på pakkene gjennom sporing.

Digitale tjenester
Kundeportalen

Kundeportalen

Fra vår kundeportal styrer du alle kommunikasjons- og logistikkløsninger mot dine mottakere akkurat slik du ønsker.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.