Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Mobile first - en forvandling
netthandel i norden sammendrag 2018

Mobile first - en forvandling

I takt med at mobile enheter er blitt mer handelsvennlige, og med at bedriftene har mobiltilpasset hjemmesidene sine, er forbrukernes kjøpevaner i stadig større grad sentrert rundt mobilen. Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen for hånden, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene.

For en fysisk butikk kan forbrukernes kontinuerlige digitale tilstedeværelse sammenlignes med at omtrent alle forbrukere går forbi butikken – hver dag.

Den mobile revolusjonens episenter befinner seg i store deler av Asia der mobile first lenge har vært en naturlig del av handelen, og der flere hundre millioner mennesker alltid har sett på mobilen som den primære digitale forbindelsen til butikken.

Nordiske forbrukere ligger også langt fremme sammenlignet med den øvrige vestlige verdenen. Flere enn 4 av 10 nordiske netthandelskunder gjennomfører minst ett kjøp med mobilen hver måned, noe som innebærer en økning på hele 12 prosentenheter bare siden 2016. Går man tilbake til 2008, svarte kun mellom 2 og 4 prosent at de hadde handlet via mobilen det siste året.

Sverige er fremdeles det mest mobilmodne landet i Norden, men naboene følger hakk i hæl. Siden 2016 har andelen forbrukere som har handlet via mobilen, økt aller mest i Finland, et nordisk land med rike tradisjoner innen mobil kommunikasjon. På bare 2 år er andelen kjøp via mobilen i Nokias hjemland tilnærmet doblet, fra to av ti forbrukere ved utgangen av 2016 til nesten fire av 10 i tilsvarende periode i 2018.

Såkalte digitale innfødte driver frem forskyvningen mot nye kanaler

Den digitale økonomien gjør generasjonskløftene tydelige når det gjelder atferd, og handel med mobilen er intet unntak. Over halvparten av nordiske netthandelskunder mellom 18 og 29 år har handlet med mobilen, mens tilsvarende tall for seniorer over 65 år er omtrent hver femte.

Unge mennesker er i dag digitale innfødte – de har vokst opp i den digitale tidsalderen med moderne teknologi og har ikke måttet lære seg dette i voksen alder.

Mobilen – navet i forbrukeropplevelsen

Teknisk utvikling har gjort mobilen til et naturlig verktøy til mye annet enn kjøp. Forbrukeren mottar også tilbud i mobilen, noe som gjør den til en naturlig kommunikasjons- og markedsføringskanal for butikkene.

Mobilens kartfunksjon muliggjør også rask navigering for f.eks. å finne ut hvor nærmeste fysiske butikk ligger. En annen mulighet forbrukerne setter pris på, er å kunne kontrollere lagerstatusen før et besøk i en fysisk butikk, slik at de slipper å gjøre bomtur.

Mange nordiske forbrukere – omtrent hver tredje netthandelskunde – gjør research før kjøpet ved hjelp av mobiltelefonen. De fleste gjør dette før de drar til butikken, men det er også blitt relativt vanlig å gjøre research mens
man er i butikken. Prissammenligningsnettsteder, anmeldelser og anbefalinger er eksempler på populære informasjonskilder i denne forbindelse.

Det informasjonsovertaket som de fysiske butikkene historisk sett har hatt, har dermed krympet og er i visse tilfeller blitt helt borte.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

tjenester for netthandlere
Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Send pakker på opptil 20 kg til kunder i Norden og Europa.

Pakke
MyPack Home Small

MyPack Home Small

Send mindre pakker med en verdi på opptil 450 kroner med levering direkte i kundens postkasse.

Digitale tjenester
Kundeportalen

Kundeportalen

Fra vår kundeportal styrer du alle kommunikasjons- og logistikkløsninger mot dine mottakere akkurat slik du ønsker.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.