Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

netthandel i norden sammendrag 2018

Netthandel for 215,6 milliarder NOK

PostNord har kartlagt den nordiske netthandelen i et drøyt tiår. Dette har vært et tiår der nettbutikkene har gått fra knappe kundegrunnlag til å bli en naturlig del av nordiske forbrukeres hverdag. Forbruket øker i et forrykende tempo, og i 2018 anslo nordiske forbrukere at de handlet på nettet for 215,6 milliarder NOK totalt.

Mye har endret seg siden 2008 da PostNord begynte å følge med på den nordiske netthandelen. For 10 år siden var prisen den viktigste årsaken til å handle på nettet. Faktorer knyttet til kostnader og konkurranse gjorde at nettbutikkene hadde mulighet til å holde prisene nede, og det gjorde at de fikk stadig flere forbrukere over terskelen til netthandel. I dag er det enkelhet og bekvemmelighet som i høy grad driver netthandelen. Forbrukerne kan handle akkurat når det passer dem, enten det er fra sofaen om kvelden eller på morgentoget på vei til jobb.

Mobilen har de siste årene forsterket bekvemmelighetsaspektet. I desember 2018 handlet 4 av 10 nordiske nettkunder med mobilen. For 10 år siden var teknologien umoden, og motstanden mot å bytte handelskanal var stor. Bare 1 av 5 nettkunder som ennå ikke hadde handlet med mobilen, kunne da tenke seg å gjøre det.

Utviklingen innen logistikk er en nøkkelfaktor når det gjelder den raske veksten innen netthandelen. Et tilbakeblikk viser at i 2008 forventet 6 av 10 forbrukere en leveringstid på 7 dager eller mer. I dag har aktørene mer effektive lagre, og logistikkaktørene jobber hardt for å oppnå stadig kortere leveringstider. I noen tilfeller er leveringstiden bare rundt en time,
og i de fleste tilfellene tar det bare et par dager å få varene levert.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

tjenester for netthandlere
Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Send pakker på opptil 20 kg til kunder i Norden og Europa.

Pakke
MyPack Home

MyPack Home

Send pakker direkte hjem til mottakere i Norden.

Pakke
MyPack Home Small

MyPack Home Small

Send mindre pakker med en verdi på opptil 450 kroner med levering direkte i kundens postkasse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.