Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Kundene etterspør fri retur

Kundene etterspør fri retur

Hver 10. nordiske nettkunde returnerer minst én vare per måned. For alle land er det en tendens til at det er de unge forbrukerne som returnerer mest, trolig fordi de handler mye motevarer og returnerer klær og sko som viser seg ikke å være av riktig størrelse eller modell.

Det interessante er at forbrukerne i Finland returner mer enn i de andre landene, til tross for at de handler mye fra utlandet. Årsaken til dette er trolig at de kjøper mye motevarer, og at det er svært enkelt å returnere i de døgntilgjengelige pakkeautomatene som finnes mange steder i landet.

For å beholde fornøyde kunder og på sikt fortjene lojalitet, er kundebehandlingen etter kjøpet det viktigste. 8 av 10 forbrukere mener det er viktig med tydelige instruksjoner for hvordan man kontakter kundeservice, og 9 av 10 mener det er viktig med tydelig informasjon om returrutiner.

4 av 5 kunder etterspør kostnadsfri retur. For de enkelte nettbutikkene kan det være en kostbar faktor på kort sikt. På den andre siden kan fri retur gjøre kundene mer lojale og dermed bidra til høyere lønnsomhet på lengre sikt.

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten