Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Valgmuligheten veier tyngst

Når det gjelder de forskjellige nordiske markedene, finnes det noen tydelige forskjeller som krever at nettbutikker og logistikkaktører tilpasser seg lokale forventninger. I gjennomsnitt mener 4 av 5 nettkunder i Norden at det er viktig å få velge leveringsmåte når man handler i en nettbutikk.

I takt med at nettbutikkene søker konkurransefordeler, blir det stadig viktigere for dem å kunne tilby så komfortable og praktiske leveringer som mulig, om det er hjemlevering eller mulighet til å velge å få varene til det utleveringsstedet som ligger nærmest kundens arbeidsplass.

Når forbrukerne selv får velge, synes tydelige lokale forskjeller. I Finland og Norge foretrekker nettkundene å få varene levert i postkassen, mens de i Danmark og Sverige foretrekker å få varen til et utleveringssted. I Finland har også systemet med pakkebokser som er tilgjengelige døgnet rundt, blitt stadig vanligere, og i Danmark er de spesielt glad i – og har gode muligheter til – hjemleveranser.

Det kan også ses lokale preferanser med tanke på leveringstider. Forbrukerne har stadig strengere krav til hvor lenge de vil vente på en vare kjøpt på nett. Vi ser imidlertid at forbrukernes forventninger og nettbutikkenes og logistikkaktørenes evne til å levere, ligger på omtrent samme nivå. Svensker og dansker foreventer seg, og får, de raskeste leveransene. Forbrukerne i Norge og Finland benytter seg i større grad av utenlandshandel. Sannsynligvis er det derfor både leveringstidene og forventningene blir en dag lenger.

Topp 3 leveringsmåter i Norge:

Forbrukerne ønsker å få levert til postkasse
1. Levering til postkasse (38%)
Hente selv i butikk
2. Hente selv i butikk (22%)
Hjemlevering på kveldstid
3. Hjemlevering på kveldstid (9%)
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten