Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Gode returvilkår bygger lojalitet

Nettbutikkenes returvilkår er en viktig del når en forbruker velger butikk. Hele 1 av 4 nettkunder har det siste året avstått fra et kjøp fordi han/hun ikke liker returvilkårene.

Dette gjelder først og fremst kvinner og personer under 50 år.

I nylig publisert forskning fra Lunds Universitet fastslås det blant annet at tilbakevendende kunder som returnerer varer, er mer lønnsomme enn kunder som ikke gjør det. Returer skaper ingen verdi på kort sikt, men på lengre sikt bidrar de til høyere lønnsomhet ved at generøse returvilkår skaper tillit til nettbutikken og dermed en høyere grad av lojalitet.

Dette innebærer at mangelen på mulighet for fri retur skremmer vekk kundene, mens tilbud om fri retur i mange bransjer bidrar til høyere lønnsomhet på sikt.

Gode returvilkår bygger lojalitet
Har du det siste året avstått fra å kjøpe en vare i en nettbutikk fordi du ikke liker butikkens returvilkår? (Andel som har svart ja.) Grunnlag: Har kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene.
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten