Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Høyeste kjøpesummer innen hjemmeelektronikk

Det finnes merkbare forskjeller mellom varekategorier og land når det gjelder beløpene som forbrukerne anslår at de handler for på nettet. Norge har generelt de høyeste kjøpsbeløpene, trolig fordi landet har et høyere prisnivå.

Finland har de laveste, trolig fordi det hovedsakelig er yngre forbrukere som handler på nettet.

Blant varekategoriene er det de kapitalintensive hjemmeelektronikkproduktene som står for de største kjøpsbeløpene. I den andre enden av spekteret er det medieprodukter og skjønnhetsprodukter som viser det laveste kjøpsbeløpet blant varekategoriene.

Den største forskjellen mellom de nordiske landene finner man i dagligvarekategorien, noe som gir nok et mål på hvor forskjellig modningsgraden er på dette markedet i Norden.

Det å kunne øke gjennomsnittssummene som hver forbruker handler for, er en av de viktigste faktorene bak fortsatt vekst for detaljhandelsbedriftene. Når strømmen av forbrukere til netthandelen ikke øker i samme omfang som før, må en salgsøkning i større grad drives av at eksisterende nettkunder flytter mer og mer av sitt forbruk til nettet.

Anslått beløp som forbrukerne bruker på nettet innen de respektive varekategoriene per måned (NOK)

Anslått beløp som forbrukerne bruker på nettet innen de respektive varekategoriene per måned (NOK)
* Inkluderer bl.a. datamaskiner og datatilbehør, mobiltelefoner, samt lyd- og bildeprodukter. ** Inkluderer bl.a. bøker, CD-plater og filmer. Alle tall gjelder gjennomsnitt per måned (januar-juni).
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten