Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Netthandel med mobil sterk i Norden

Netthandel med mobil sterk i Norden

Mobilen har i løpet av kort tid snudd opp ned på de fleste tradisjonelle spillereglene innen detaljhandelen. De fleste er enige om at forholdet mellom detaljhandelen og mobilen vil bli sterkere og sterkere over tid.

I juni brukte drøyt hver 5. forbruker i Norden mobilen til å handle på nettet. Det er imidlertid stor variasjon mellom landene og også mellom aldersgrupper.

Svensker og nordmenn handler med mobilen i betydelig større grad enn dansker og finner. I alle landene ligger mobilkjøpene i aldersgruppen 18–29 år på et høyt nivå, mens forbrukere som er 50 år eller eldre, handler halvparten så mye som de yngre.

Forskjellen er altså å finne i aldersgruppen 30–49 år. I Sverige og Norge handler disse i samme grad som de yngre, mens de i Danmark og Finland tilhører de mer uvante mobilshopperne.

I et europeisk perspektiv ligger de nordiske landene i forkant når det gjelder modenhetsgrad for handel med håndholdte enheter som mobil og nettbrett. Norden ligger ikke langt bak Storbritannia, som i de fleste henseender er det mest modne netthandelsmarkedet i Europa.

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten