Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Hvordan beskytte deg mot svindelforsøk

28.01.2019 08:00:21

Vi opplever stadig oftere å bli utsatt for svindelforsøk på e-post eller sms, der avsender ønsker personsensitiv informasjon fra deg. I en tid hvor smarttelefonene er svært sentrale i vår hverdag, er det enklere enn noen gang for svindlere å nå ut til forbrukere over hele landet.

Som forbruker gjelder det å være kritisk til deling av sensitiv informasjon, som blant annet kredittkortinformasjon. PostNord vil aldri under noen omstendigheter be deg om å fylle inn personopplysninger på verken SMS, eller per e-post.

Svindel er ekstremt vanskelig å beskytte seg mot, da datakyndige mennesker enkelt fabrikkerer meldinger med selskapers identitet, og sender falske henvendelser til et stort antall tilfeldig valgte mottakere. Dessverre er ikke dette noe vi i PostNord klarer å beskytte oss mot, da disse operasjonene gjøres utenfor våre datasystemer.

Derfor vil vi gi deg noen tips til hvordan du avslører svindlerne:

  1. Vær obs på utenlandske numre om du mottar en SMS. Om nummeret er utenlandsk og teksten skrevet på norsk er dette et åpenbart faresignal.
  2. Se på språket. Mange svindlere er utenlandske og bruker automatiske oversettelsesprogrammer for å nå ut til norske forbrukere. Skrivefeil og logiske brister i språket er et tegn på at meldingen ikke er ekte.
  3. Innholdet er for godt til å være sant. Svindlerne ønsker å lure deg, og det ofte med lokketilbud som skal få deg til å oppgi personopplysninger. Bruk sunn fornuft.
  4. Har du klikket deg inn på en lenke, hvor du blir sendt til en betalingsportal med nedtelling av tid? Dette er et kjent triks. Svindlerne forsøker å få deg til å tro at du har dårlig tid for å stresse deg. Dette er for å få deg til å legge inn kortdetaljer eller andre personopplysninger raskt, slik at du ikke skal oppdage at det er et svindelforsøk.
  5. Er du i tvil om SMS-en eller e-posten er ekte eller ikke? Ta kontakt med den angivelige avsenderen og spør.

Slik kan svindelforsøkene se ut:

Eksempler på svindelforsøk med PostNord-identitet
Her er 3 eksempler på svindelforsøk med falsk PostNord-identitet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
Få nyhetsbrev fra oss