Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Babybanden skal vokse seg store

Babybanden skal vokse seg store
Babybanden skal trigge handel på nett gjennom konseptbutikker

Familiebedriften Babybanden.no har vokst fra 8 millioner kroner i omsetning i 2014 til å passere 100 millioner. Nå rigger de seg for å triple omsetningen over de neste tre årene gjennom konseptbutikker der fysiske opplevelser skal trigge mer handel på nett.

- Det er fortsatt mye touch and feel i bransjen vår. I tillegg hadde vi lyst til å lage en konseptbutikk, sier daglig leder René Natvig.

René fra Babybanden
Suksess i dette markedet avhenger av en blanding mellom fysisk butikk og nettbuttik, sier René fra Babybanden

"Vi" er i tillegg til René selv, faren Erling og onkelen Roy Erling som sitter på innkjøp og logistikk. Etter å ha tilbrakt store deler av livet i barneutstyrsbransjen, både i egne butikker og hos andre store kjeder, trommet familien sammen konseptet Babybanden.no sommeren 2013.

- Jeg spurte faren min om vi skulle startet nettbutikk. Svaret var blankt nei. Så sov han på det og ringte meg opp igjen dagen etter. "Vi gjør dette",  sa han.

  Gikk etter omsetningen

Året etter omsatte de for 8 millioner kroner, og i 2015 kom Komplett på banen og kjøpte seg inn i selskapet. En del av strategien handlet om å komplettere netthandelen med fysiske konseptbutikker. I august 2017 kunne de ønske kundene velkommen til 2500 kvadratmeter i Oslo, i tillegg til butikken de har hatt i Kristiansand siden starten.

 I butikken i Oslo har de bygget blant annet store rundkjøringer der man kan teste barnevognens trilleegenskaper, de har en hall der man kan kjøre inn bilen og få montert bilstolen, det er egne amme- og stellerom og lokaler man kan leie for å arrangere babyshower.

 - Vi så at over halve omsetningen i nettbutikken kom fra Oslo-området. Derfor valgte vi å åpne butikk der, sier Natvig.

 - Men flere av de store kjedene innen barneutstyr har hatt røde tall i flere år. Hva gjør at dere tror på dette segmentet?

 - Det er et godt spørsmål. Jeg tror kanskje det er mengden fysiske butikker som gjør at de har slitt. I fremtiden tror jeg det blir færre butikker, men de kan godt være store og by på opplevelser som gir deg grunn til å gå dit.

 Fordel å kunne kjefte på hverandre

I Babybandens Oslo-butikk snitter hvert besøk på 1 time og 20 minutter. Men det er likevel e-handelen det egentlig handler om. I lokaler står det fem digre touchskjermer der kundene kan sveipe seg gjennom hele produktkatalogen, og bestille gratis rett hjem det de ikke finner i butikken.

Roy og Erling fra Babybanden
Roy og Erling grunnla Babybanden sammen med René i 2013

 70 prosent av omsetningen kommer fra nett.

- Bare siden vi begynte i 2013 har netthandelen endret seg mye. Det er ikke lenger så store forskjeller på pris, og kravet til rask levering er et helt annet. Derfor er det viktig å ha varene tilgjengelige.

 - Dere er i familie med hverandre, er det en fordel eller ulempe?

 - Jeg ser bare fordeler. Vi tør å kjefte på hverandre om det er noe, og får det fort ut av verden.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss