Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Bedre rustet!

– Vi skal være betydelig bedre rustet for høstens volumøkning enn vi var i fjor. Det sier Pål Eier som er direktør for produksjonsutvikling i PostNord.

I  forbindelse med Black Friday og julehandelen høsten 2017 fikk vi en volumøkning langt større enn noen kunne forutse. Det skapte betydelige utfordringer både for oss som selskap, medarbeiderne – og ikke minst for kundene. Volumøkningen har vedvart, og det er ingen tegn som tyder på nedgang, tvert i mot.

ØKNING PÅ MER ENN 100 PROSENT

– Det er først og fremst e-handel som driver denne volumøkningen. Utfordringen vår i fjor høst var en importvekst langt over det vi hadde i våre prognoser. Enkelt dager hadde vi en økning på over 100 prosent i forhold til året før – og det ble for mye å håndtere med ønsket kvalitet. Vi traff ikke i forhold til planlegging, bemanning, biler og utvikling av infrastruktur, og vi hadde noen meget tøffe perioder, sier Pål Eier.

BEDRE FORBEREDT

– Kontra i fjor så skal vi kunne garantere en kvalitetsheving ved at vi har bedre kontroll fordi vi er bedre forberedt. I fjor ble vi overrasket – den smellen går vi ikke på i år. Vi startet rett etter fjorårets periode med å forberede årets høst. Vi gjør mye for at dette skal kunne fungere og levere en helt annen kvalitet enn vi opplevde forrige høst. Det gjelder ikke bare for kundene - men også for de ansatte, sier Pål Eier.

FLERE TILTAK

– Hvilke konkrete tiltak gjør dere for møte volumveksten?

– Vi gjør mange ting, men noe av det viktigste vi gjør er å få et ekstra produksjonssted for innkommet gods. Alfaset er nemlig full, med sine 900 ankomster i døgnet, og derfor tar vi bruk Langhus til dette også. Dessuten øker vi den tekniske kapasiteten på maskinene og løfter den totale sorteringskapasiteten på både Alfaset og Langhus, sier han.

Økt kapasitet i butikknettverket

Dessuten øker vi kapasiteten i eksisterende butikknettverk basert på volumprognoser. Vi etablerer nye ombud der dagens ombud ikke har nok kapasitet. Vi har allerede innført Pick-up Points fra egne terminaler for å øke kapasiteten, spesielt for større kolli og som et utvidet alternativ til hjemleveringer, sier Pål Eier før han forteller om nye håndterminaler til ombudene for økt effektivisering og samtidighets leveringer, at det skal etableres FlexChange fra Mypack Home til Mypack Collect og Mypack Collect til Mypack Home Small for å avlaste kapasiteten på hjemlevering og ombud.

GODE TILBAKEMELDINGER

Så trekker han pusten og forteller at de allerede gjennomførte, og de planlagte, tiltakene er formidlet til mange kunder på Futurum arrangementer rundt i landet.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra kundene på det vi gjør for å håndtere de store volumene. Vi jobber målrettet og langsiktig i hele organisasjonen – det er ikke bare drift som skal løse dette, her skal alle bidra.

NOEN VIKTIGE TILTAK

  • Sorteringsanlegg Alfaset/Langhus oppgraderes med en kapasitetsøkning på 30 prosent fra 1. oktober.
  • Etablere Langhus som Gateway for import fra 15.10.18
  • Økt andel kundegods direkte til våre terminaler, i en kombinasjon av samlast og partifrakt.
  • Mypack distribusjon i Oslo flyttes fra Alfaset til Haraldrudveien (Strålforsbygget)  
  • Kortidseie av 4000 m2 ute-areal (ES-bygget) for lagring av traller og containere