Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Kvinner mobil-shopper mer enn menn

Kvinner handler mest med mobilen

Mobiltelefonen blir et stadig viktigere verktøy langs hele kundereisen.

Det viser PostNords årlige rapport «Netthandel i Norden», som i ti år har fulgt utviklingen innen netthandel.

Slik brukes mobilen under kundereisen

– Mobilen brukes nå mer og mer langs hele kundereisen. Både til research, til å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt i forbindelse med selve kjøpet, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.

Antall forbrukere som oppgir at de har gjennomført ett eller flere kjøp med mobiltelefonen den siste måneden, øker kraftig i alle de nordiske landene. Gjennomsnittet er 36 prosent for hele Norden i 2017, sammenlignet med 26 prosent året før.

I Norge er kvinnene klart ivrigere enn menn. Her har 10 prosentpoeng flere kvinner enn menn brukt telefonen til kjøp den siste måneden.

LES OGSÅ: Norske forbrukere handler mer fra Kina

Mobilsider og betalingsapper

– Tidligere så vi at mobiltelefonen ble brukt mye i research, men mindre når man kom til punktet hvor varen faktisk skal puttes i handlekurven og betales. Man orienterte seg på mobilen, men handlet på desktop, sier Kyllenstjerna.

Hun peker på et mer modent smarttelefonmarked, nettsider som går fra å være en mobiltilpasset desktopversjon til å bli designet for mobil, samt flere betalingsmuligheter, som viktige drivere bak utviklingen.

– Flere nettbutikker tar konsekvensen av at mobiltelefonen er den enheten folk flest besøker dem fra, og lager sidene sine deretter. I tillegg har fremveksten av enklere mobilbetaling, særlig gjennom Vipps, betydd mye for brukervennligheten, sier Kyllenstjerna.

Betalingsalternativet Vipps økte mest

Vipps var i fjor det raskest voksende foretrukne betalingsalternativet for netthandel, fra 2 til 7 prosent. Likevel er det et stykke opp til bank- og kredittkort (59 prosent), PayPal, Payson og lignende (17 prosent), samt faktura (15 prosent).

– Det blir spennende å følge denne utviklingen utover året. Man skal ikke se bort fra at Vipps klatrer en posisjon eller to i 2018, sier Rikke Kyllenstjerna.