Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

Norske forbrukere handler mer fra Kina

Netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna peker på områder norske nettbutikker kan dra nytte av.
Netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna

I 2017 handlet 4 av 10 nordmenn månedlig fra utlandet. Totalt brukte vi 7,3 milliarder kroner, derav mest gikk til Kina.

Det viser PostNord sin årlige rapport Netthandel i Norden, som i ti år har fulgt utviklingen innen netthandel.

Kina (34%) topper listen over hvilke land vi handler mest fra, foran Storbritannia (27%), USA (23%), Sverige (13%) og Tyskland (8%). Ingen andre i Norden handler like mye fra Kina, og varene vi kjøper mest av ligger i spennet 100-500 kroner.

Det er vanskelig å konkurrere med produksjonskostnadene i Kina, men Rikke Kyllenstjerna i PostNord peker på andre fortrinn norske nettbutikker kan dra nytte av også for disse varekategoriene.

Må vinne på levering og retur

- Pris er en viktig driver, men forbrukernes preferanser handler om også om trygghet, leveringsmuligheter og ikke minst retur, sier Kyllenstjerna.

Norske forbrukere har rangert egenskaper ved nettbutikker. 86 prosent mener at det er viktig med informasjon om når leveransen skjer. 79 prosent er opptatt av fri frakt, mens nesten nøyaktig like mange også trekker frem fri retur (78 prosent). 60 prosent er opptatt av at det skal gå raskt.

- I snitt gjør 100 norske forbrukere 24 returer hver måned. Siden Norge ikke er med i EU, kan det ta langt tid for varene å krysse grenser og komme tilbake til nettbutikkene, og da tar det også lang tid før kundene får pengene sine igjen. Her kan norske nettbutikker skaffe seg et stort fortrinn gjennom gode returordninger, sier Rikke Kyllenstjerna.

Handelsøkning fra 2016

Totalt handlet norske forbrukere for 45,7 milliarder kroner på nett i 2017. Hver måned brukte vi snitt 2.048 kroner, der de mest populære kategoriene var «klær og sko», «hjemmeelektronikk», «medieprodukter», «skjønnhet og helse» samt «sport og fritid».

For hele Norden var beløpet 202,8 milliarder kroner.