Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

På nett med friluftslivsentusiastene

Driftssjef Frode Carm i Fjellsport mener de traff planken ved å kople nordmenns friluftslivstradisjon med fremveksten av netthandel på et tidspunkt alt entusiastene manglet var en nettbutikk for sine kvalitetsprodukter.

Friluftslivsutstyr av og for entusiaster ble på mange måter Fjellsports vekstmotor. Men ved starten i 2010 de hadde god hjelp av to fenomener. Nordmenn var langt fremme på netthandel – men sport/fritid var et segment som foreløpig var langt fra fylt.

Ingen tilfeldighet?

Driftssjefen tar i mot oss ved hentepunktet på Fokserød i Sandefjord. Her har de lager på 4000 kvadratmeter, noen hundre kvadratmeter kontor, og litt lenger inn i veien holder administrasjonen hus.Denne dagen markerer starten på en kampanje. Spesialtilbud skal få robotene som henter frem bestillingene til å jobbe på høygir gjennom helgen. Robotlageret Autostore er av samme type som ”naboen” Komplett bruker.

To store netthandelsaktører innenfor én kilometer. Tilfeldig?

- Det er et godt spørsmål. Når du først har noen som lykkes, gir det inspirasjon til andre og skaper et godt miljø for gründervirksomhet. I tillegg er infrastrukturen bra her, med flyplass, havn og E18 som dunker forbi rett bak her, sier Carm.

At posisjonen er attraktiv, er det ingen tvil om. I ti år har PostNord kartlagt utviklingen i netthandelsmarkedet gjennom den årlige undersøkelsen Netthandel i Norden. Sport&fritid er blant topp fem kategorier – faktisk er nordmenn 19 prosent mer tilbøyelige til å handle sportsartikler på nett enn nordiske forbrukere generelt.- Vi fant vår plass og fylte en etterspørsel. Nordmenn har jo en tradisjon for å gå på tur som de i mange andre land sliter med å forstå. Selv i dag sliter vi med å identifisere hovedkonkurrenter. Så den viktigste for oss å slå fremover, er oss selv, sier Carm.

Frode Carm i Fjellsport
Logistikk- og driftssjef Frode Carm i Fjellsport ved robotlageret.

Utfordrende taktomslag

Det begynner imidlertid å bli noen år siden Fjellsport var en ren gründervirksomhet. De første årene var det 100 prosent omsetningsvekst hvert eneste år. Så flater det naturlig noe ut når man har nådd en viss størrelse, men fortsatt ligger de på 50 prosent vekst.- Det lå en dugnadsånd i veggene da jeg kom inn her, og den er det kjempeviktig å ta vare på. Det skal vi klare, men samtidig må vi erkjenne at vi ikke lenger kan takle utfordringer på samme måte som i oppstarten. Vi er flere ansatte, flere avdelinger og har flere samspillssoner. Dette krever at vi har tydeligere rutiner og spilleregler enn hva som var nødvendig for relativt kort tid siden. Det er et taktomslag som er utfordrende, sier Carm.

Veksttakten krever systemer og strukturer som kan håndtere dette, både i dag og årene som kommer. Som driftssjef jobber Carm mye med å tilrettelegge for kontinuerlige forbedringer. 

- Tydelige måltall å sikte mot (og forbi) er viktig, men det viktigste er nok å stimulere til at alle små og store, gode og mindre gode forslag til endringer og forbedringer blir luftet. Det finnes ufattelig mange gode forslag til forbedringer i en organisasjon, og det er kritisk at man klarer å fange disse opp. Vi skal utvikle oss i fellesskap, sier han.

 Ligger i forkant med robotlager

Doble skift sørger for å ta imot og melde inn varer, samt plukke og sende ut varer fra både robot- og manuelt lager. Et eget verksted gjør at de kan tilby montering av for eksempel bindinger til ski. I tillegg eksperimenterer de med nye former for levering. Per i dag tilbyr de hjemkjøring eller henting ved utleveringssteder i butikk gjennom Bring.Snart kommer også muligheten til å få mindre forsendelser levert hjem i postkassen med PostNords MyPack Home Small. PostNords netthandelsundersøkelse viser at 7 av 10 netthandelskunder mener det er viktig eller svært viktig å kunne velge hvordan og hvor levering skjer.- Tid er for mange en knapphetsfaktor. Folk vil ikke bruke tid i bilen for å hente en vare de kan få hjem. Derfor tester vi dette nå. Vi er glade for nye produkter på markedet som gjør at vi kan tilby enda mer fleksibel utlevering, sier Frode Carm.