Dobler kjøpet av dagligvarer på nett

Dobbelt så mange nordmenn handlet mat på nettet i første halvår sammenlignet med året før.

- Dette er et marked vi fortsatt bare ser begynnelsen av. Selv om det er to aktører som har gjort sitt tydelige inntog, er de store kjedene fortsatt litt avventende til hvordan de skal rigge seg for denne transformasjonen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.

I 2016 handlet 5% av oss dagligvarer på nett. I første halvår i år har dette økt til 10%. Det kommer frem i PostNords halvårsrapport "Netthandel i Norden", basert på landsrepresentative intervjuer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

I de andre nordiske landene er bildet relativt likt – med unntak av Finland der bare 6% har handlet dagligvarer på nett.

- Sammenlignet med andre varegrupper ser vi at dagligvarer bare så vidt har begynt å lukte på potensialet. Som eksempel handlet 1 av 3 (34%) nordmenn klær/sko på nett i første halvår, mens 1 av 4 (25%) brukte nettet til å kjøpe medieprodukter som bøker og filmer. Skjønnhet/helse er et annet område med rask vekst, der 1 av 5 kjøpte over nett i første halvår. Her finner vi blant annet kosmetikk som er blitt en veldig populær netthandelsvare, sier Hagen.

Nordmenn lengst fremme på mobil

Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet i første halvår for 20,4 milliarder kroner. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder.

Mobilen seiler opp som et stadig viktigere verktøy både for å gjøre research før kjøp, og selve kjøpet. 26% av nordmenn har gjennomført minst ett kjøp via mobilen i løpet av den siste måneden. Det er flest i Norden, foran Sverige (24%), Danmark (19%) og Finland (16%).

Kina vokser

Landene vi handler mest fra er Kina (33%), Storbritannia (27%) og USA (24%).

- Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør, sier Ole A. Hagen i PostNord.

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten