Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
Et white paper om:

Produkttilgjengelighet

En direkte avgjørende faktor når forbrukerne tar sine beslutninger om kjøp, er produktenes tilgjengelighet. Dagens kunder gjør ingen forskjell på om kanalen er fysisk eller på nettet. Supply Chain må derfor være basert på en omnikanaltankegang. Dette white paperet tar for seg den problematikken og de mulighetene dette innebærer for detaljhandlere og netthandelsaktører.

En vellykket Supply Chain er basert på kundenes behov. Som en bedriftsleder uttrykte det: "Vi tilpasser hele tiden vår Supply Chain og utvikler den slik at den er tilpasset – og gjerne forutser – kundenes ønsker. Vi ser den som vår viktigste strategiske ressurs for å gjøre en forskjell for våre kunder og dermed lykkes kommersielt".

Utgangspunktet må alltid være at ledelsen formulerer et kundeløfte. Dette uttrykkes deretter i form av en logistikkvisjon. Ledetiden i logistikktilbudet avgjør så hvilken strategi for produkttilgjengelighet man skal ha. Denne skal være relatert til alle kanaler og uansett hvordan kundene ønsker å kjøpe varene sine.

Produktenes tilgjengelighet er en av de viktigste nøklene til suksess. Utgangspunktet for å lykkes med dette er en tydelig strategi for produktforsyningen og at den fungerer sømløst og etterleves av alle i organisasjonen. Alle aktiviteter rettet mot kundene må synkroniseres internt.

Kunden må aldri møtes av en melding om at en vare ikke er tilgjengelig. Dette krever en optimalisert frekvens når det gjelder påfylling, samt lokale lagerløsninger. En god kjøpsopplevelse inkluderer også at forbrukeren møter en effektiv håndtering av returer.

Til slutt: Ved å bruke KPI-er aktivt kan bedriften hele tiden følge med på at Supply Chain fungerer som den skal. KPI-ene gir også indikasjoner på når endringer må skje, og skaper incitament til å opptre proaktivt.

Last ned white paper Last ned white paper

Produkttilgjengelighet: Forutsetter et nytt syn på Supply Chain

Få tilgang til fullstendig white paper, og les de 7 utfordringene knyttet til produkttilgjengelighet.

Last ned white paper
Flere white papers
Detaljhandel
Synlighet Supply Chain

Synlighet: Gir oversikt og kontroll over Supply Chain

Ved å skape synlighet i hele leveringskjeden kan et produkt følges fra råvare til forbruk. Dette gir bedre kontroll, overblikk og mulighet ti å optimalisere kundens opplevelse og bekvemmelighet.

Netthandel
Forbrukerdrevet logistikk

Forbrukerdrevet logistikk: Sikrer forbrukeropplevelsen

Forbrukerdrevet logistikk, dvs. logistikkløsninger som er sterkt drevet frem av forbrukernes ønsker, er nøkkelen til suksess innen netthandel.

Detaljhandel
Kundeinnsikt: Drivkraften bak en effektiv Supply Chain

Kundeinnsikt: Drivkraften bak en effektiv Supply Chain

En effektiv Supply Chain må alltid baseres på en grundig forståelse av hva det er som driver kundene. Ved å ta utgangspunkt i kundeinnsikt kan man utarbeide troverdige prognoser, bygge riktig tilbud i relevante kanaler, formulere et attraktivt kundeløfte og skape en bærekraftig logistikkvisjon.

Detaljhandel

Butikklogistikk: Den raske endringstakten stiller nye krav til Supply Chain

Netthandelen integreres mer og mer i butikkvirksomheten (og motsatt) og blir en naturlig del av dette miljøet, samtidig som butikkens rolle endres. Det innebærer at spørsmål som gjelder butikklogistikken, blir stadig mer sentrale innen Supply Chain.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.