Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Netthandel i Norden 2017
Norden – en digitalisert region
Last ned rapporten

Netthandel i Norden 2017

Norden - en digitalisert region: Slik ser nettkjøpsatferden ut i Norden i 2017.

Unikt tilpassede kjøpsopplevelser blir stadig viktigere

Unikt tilpassede kjøpsopplevelser blir stadig viktigere

Raskere, mer personlig og smartere. Det er nøkkelordene for de nettbutikkene som vil lykkes med produkttilbudet sitt og den komplette kjøpsopplevelsen i de nordiske markedene.

Les hele artikkelen
Netthandel for 213,6 milliarder kroner

Netthandel for 213,6 milliarder kroner

De nordiske forbrukerne mener at de har netthandlet for til sammen 213,6 milliarder kroner i løpet av 2016. Nordmenn handlet mest i Norden per person; 1691 kroner per måned.

Les hele artikkelen
En fjerdedel av netthandelen foregår over landegrensene

En fjerdedel av netthandelen foregår over landegrensene

Netthandelen blir stadig mer global. Lavere priser og større utvalg ved kjøp fra andre land er attraktivt for mange nordiske forbrukere. En drøy tredel av de nordiske nettkundene handler fra utlandet hver måned.

Les hele artikkelen
Mobilen forandrer forbrukernes handlemønstre

Mobilen forandrer forbrukernes handlemønstre

Mobiltelefonen har på kort tid forandret forbrukernes atferd, både innen netthandel og fysisk handel. Mobilen er ikke bare en innkjøpskanal, men også en kilde til informasjon.

Les hele artikkelen
Multikanalhandelen vokser

Multikanalhandelen vokser

Multikanalhandelen, der nettbutikker og fysiske butikker samspiller, vokser seg stadig sterkere. Utviklingen går så raskt at vi snart kommer til å slutte å bruke begrepene nettbutikk og fysisk butikk, men heller fjerne alle prefikser og bare snakker om butikk.

Les hele artikkelen
Valgmuligheten veier tyngst

Valgmuligheten veier tyngst

Når det gjelder de forskjellige nordiske markedene, finnes det noen tydelige forskjeller som krever at nettbutikker og logistikkaktører tilpasser seg lokale forventninger. I gjennomsnitt mener 4 av 5 nettkunder i Norden at det er viktig å få velge leveringsmåte når man handler i en nettbutikk.

Les hele artikkelen
Kundene etterspør fri retur

Kundene etterspør fri retur

Hver 10. nordiske nettkunde returnerer minst én vare per måned. For alle land er det en tendens til at det er de unge forbrukerne som returnerer mest, trolig fordi de handler mye motevarer og returnerer klær og sko som viser seg ikke å være av riktig størrelse eller modell.

Les hele artikkelen
Nettbutikkpionerer som går sin egen vei

Nettbutikkpionerer som går sin egen vei

Med 18 års erfaring fra nettsalg har Royal Designs adm. dir. Hans Bengtsson lært en del. Det som begynte med en direktesatsning mot det amerikanske markedet har i dag blitt en multikanalvirksomhet med mål å bli størst i Norden, så i Europa.

Les hele artikkelen
Norge i fokus: Det mest kjøpesterke markedet i Norden

Norge i fokus: Det mest kjøpesterke markedet i Norden

Norge er et kjøpesterkt marked med stor interesse for netthandel, og med en stor andel utenlandshandel. 2/3 av nordmennene handlet på nett i en gjennomsnittsmåned i 2016, og av disse handlet 4 av 10 utenfor landets grenser.

Les hele artikkelen
Sverige i fokus: En moden netthandelsnasjon

Sverige i fokus: En moden netthandelsnasjon

Sverige har kommet langt når det gjelder modenhet som netthandelsnasjon. Ambisiøse og konkurransebevisste butikker, en teknisk nysgjerrig og dyktig befolkning med vilje til å bruke betalingskort på nett og en solid infrastruktur har bidratt til en kraftig voksende netthandel i det siste tiåret.

Les hele artikkelen
Danmark i fokus: Hvert 4. kjøp på internett gjøres med mobiltelefon

Danmark i fokus: Hvert 4. kjøp på internett gjøres med mobiltelefon

I likhet med Sverige er Danmark en moden nettkjøpsnasjon. Hver måned handler to av tre dansker på nett, og de forbruker da for i snitt 1 587 kroner. Bare nordmennene forbruker for mer per hode.

Les hele artikkelen
Finland i fokus: Utenlandske nettbutikker er mest interessant

Finland i fokus: Utenlandske nettbutikker er mest interessant

Selv om Finland har lignende nettdekning som i resten av Norden, ligger de et stykke etter de andre landene med tanke på netthandel. Hver måned handler annenhver forbruker mellom 18 og 79 år på nettet, tall som er de klart laveste i Norden.

Les hele artikkelen
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten