Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Danmark: Hvert 4. kjøp på internett gjøres med mobiltelefon

Danmark i fokus - Netthandel i Norden 2017

I likhet med Sverige er Danmark en moden nettkjøpsnasjon. Hver måned handler to av tre dansker på nett, og de forbruker da for i snitt 1 587 kroner. Bare nordmennene forbruker for mer per hode.

Danske forbrukere finner mye av det de leter etter i nasjonale nettbutikker, men hver tredje nettkunde velger utlandet. De største områdene er klær og sko, hjemmeelektronikk samt medieprodukter.

Den mobile netthandelsrevolusjonen går mye raskere enn mange har forutsett, og Danmark er intet unntak. 1 av 4 nettkjøp i Danmark gjøres via mobiltelefon. Mobilen er også et verktøy som er på sterk fremmarsj, ikke bare som kjøpekanal, men som informasjons­ og betalingsverktøy.

4 av 10 synes det er viktig at en nettbutikk er mobiltilpasset. Det stiller store krav til nettbutikkene med tanke på å utvikle innbydende og strukturerte opplevelser på mobil for å trekke til seg nye kunder og skape lojalitet.

- For å bli en fremgangsrik nettbutikk i Danmark, bør du ha så attraktiv pris som mulig. Kjøpsopplevelsen må samtidig være komfortabel, informativ og gi forbrukerne fullt innsyn i leveringen og hvor pakken befinner seg. Du må også kunne tilby samme service, uansett størrelse på den netthandlede varen, forteller Carsten Dalbo Pedersen, sjef for eCommerce & Logistics, PostNord Danmark.

Viktigste egenskaper knyttet til betaling

I Danmark er ønsket svært tydelig med tanke på betalingsløsninger. 4 av 5 danske forbrukere angir at de helst betaler med betalingskort, og da helst det nasjonale betalingskortet Dankort. Mange nettbutikker aksepterer bare Dankort eller andre nasjonale betalingskort, siden butikkene ikke trenger å betale avgifter når kundene bruker disse kortene.

Danmark er også i teten når det gjelder mobilbetalinger, sammenlignet med resten av Norden. 1 av 10 vil helst betale med mobilen på nett. Dessuten oppgir 1 av 5 danske nettkunder at de har betalt en vare i en fysisk butikk med mobilen.

De 5 mest populære betalingsmåtene ved netthandel

  1. Bankkort eller kredittkort (81%)
  2. MobilePay (8%)
  3. PayPal, Payson eller lignende (5%)
  4. Faktura (3%)
  5. Bankoverføring (1%)

De viktigste egenskapene ved nettbutikkens betalingsløsning

  1. Kunne betale med bankkort/kredittkort (93%)
  2. Ikke måtte registrere seg (66%)
  3. Velge mellom flere forskjellige betalingsalternativer (55%)
  4. Kunne betale med MobilePay eller annen mobil betalingsløsning (37%)
  5. Kunne betale direkte i bank (20%)
  6. Kunne betale med faktura (15%)

Viktigste egenskaper knyttet til layout og informasjon

Betalingsløsninger og leveringsalternativer er viktige faktorer bak hvor høy andel av besøkerne i en nettbutikk som til slutt gjennomfører et kjøp, som oftest kalt konverteringsgrad.

Også den grafiske layouten til en nettbutikk er viktig for å lokke til kjøp, mersalg og gjenbesøk.

For danskene er det en tydelig totalpris, tydelig informasjon om produkter og at nettsiden er logisk og lett å navigere gjennom, som betyr mest.

De 8 viktigste egenskapene ved nettbutikken

  1. Totalprisen (96%)
  2. Tydelig informasjon (96%)
  3. Lett å navigere (92%)
  4. Bra søkefunksjon (87%)
  5. Trygghetssertifisering (82%)
  6. Kundetjeneste (79%)
  7. Kundevurderinger (47%)
  8. Mobiltilpasset nettside (40%)

Viktige egenskaper knyttet til levering

Danskene er de i Norden som er mest opptatt av raske leveranser. 1 av 10 forventer seg å få varen neste virkedag, og 3 av 10 etter 2 virkedager.

Danmark er et lite land med korte geografiske avstander, noe som skaper tydelige forventninger til rask service. For nettbutikkene stiller dette store krav til intern logistikk, da varene må sendes raskt ut fra lager.

Danskene returnerer 12 prosent av sine netthandlede varer, og 4 av 5 forbrukere synes det er viktig med fri retur. Risikoen for at kunder går til en konkurrerende nettbutikk hvis de må betale for å returnere varer, er dermed betydelig.

De 6 viktigste egenskapene knyttet til levering

  1. Informasjon om hvordan levering skjer (95%)
  2. Informasjon om når levering skjer (92%)
  3. Valg av hvordan og hvor levering skjer (90%)
  4. Fri retur (80%)
  5. Rask levering (1-2 dager) (78%)
  6. Fri frakt (67%)

Om danske netthandlere

  • Befolkning 18-79 år: 4 296 033
  • Andel som har tilgang til internett: 97%
  • Totalbeløp de har netthandlet for i 2016: 49,8 mrd NOK
  • Andel som netthandler hver måned: 63%
  • Andel som handler på nett fra utlandet hver måned: 32%
  • Anslått beløp som hver nettkunde bruker på internett per måned: 1587 NOK
  • Andel som handler via mobilen hver måned: 23%
  • Andel som har sjekket på nett for så å kjøpe i butikk: 35%
  • Andel som har sjekket i butikk for så å kjøpe på nett: 16%
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten