Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

En fjerdedel av netthandelen foregår over landegrensene

En fjerdedel av netthandelen foregår over landegrensene

Netthandelen blir stadig mer global. Lavere priser og større utvalg ved kjøp fra andre land er attraktivt for mange nordiske forbrukere. En drøy tredel av de nordiske nettkundene handler fra utlandet hver måned.

Finland og Norge er i dag mye mer avhengige av utenlandske aktører enn Sverige og Danmark for å dekke sine behov på nettet. I 2016 gikk en firedel, 52,4 milliarder kroner, av den samlede nordiske netthandelen, til utlandet.

Storbritannia og Kina ligger side om side som de mest populære nasjonene å handle fra. En tendens som ble synlig i 2016, var at Kina vokste seg sterkere som eksportland på bekostning av Storbritannia. Kina er et etterspurt land å handle fra, først og fremst på grunn av lave priser på for eksempel små hjemmeelektronikkvarer og klær. Dessuten er fraktkostnadene ofte lave. Storbritannia tilbyr et stort spekter av drevne detaljister og sterke varemerker, samt lett tilgjengelige nettsider på engelsk.

De varene som importeres til de nordiske landene, følger samme mønster som varene i den samlede netthandelen. Klær og sko ligger i tet, med hjemmeelektronikk som en god nummer to. Finnene er de som handler mest mote utenlands, mens den største andelen som handler medieprodukter, bor i Danmark. Sverige er det landet i Norden som har lavest andel utenlandshandel. Landet har en relativt høy netthandelsmodenhet, med et detaljert utvalg på hjemmeplan, noe som trolig har gjort at en lavere andel har søkt seg utenlands.

5 land dominerer

Her handler nordiske forbrukere når de handler på nett fra utlandet:

  1. Storbritannia
  2. Kina
  3. Tyskland
  4. USA
  5. Sverige

De 3 varekategoriene folk i Norden kjøper oftest fra utlandet:

  1. Klær og sko
    Norge: 23%
    Sverige: 28%
    Danmark: 25%
    Finland: 34%
  2. Hjemmeelektronikk
    Norge: 20%
    Sverige: 20%
    Danmark: 18%
    Finland: 22%
  3. Medieprodukter
    Norge: 17%
    Sverige: 11%
    Danmark: 18%
    Finland: 17%
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten