Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Finland: Utenlandske nettbutikker er mest interessant

Finland i fokus

Selv om Finland har lignende nettdekning som i resten av Norden, ligger de et stykke etter de andre landene med tanke på netthandel. Hver måned handler annenhver forbruker mellom 18 og 79 år på nettet, tall som er de klart laveste i Norden.

Av de som netthandler, kjøper nesten halvparten fra utlandet. Finland er dermed et marked der de nasjonale nettbutikkene har et stykke igjen til fullt potensial, og der utenlandske nettbutikker har gode muligheter til å verve nye kunder. En gjennomsnittsfinne handler for 1 317 på nettet per måned.

Også med tanke på bruk av mobil i kjøpsprosessen har Finland et stykke igjen. 1 av 5 finske nettkunder handler med mobilen. Det er heller ikke særlig utbredt å bruke mobilen som informasjonskanal, for eksempel har bare 1 av 10 nettkunder sjekket en vare via mobilen i en fysisk butikk.

Mobilkjøp er i større grad et generasjonsspørsmål i Finland enn i de andre landene. Omtrent hver 4. forbruker mellom 18 og 49 år har handlet med mobilen, i motsetning til 1 av 20 blant de eldre.

- Du må snakke med finnene på deres språk, vite hva de synes, hvordan de tenker og hvordan de vil bli møtt. Det vil alltid være lurt å investere i en lokal konsulent for veiledning. Det fungerer nemlig ikke å gjøre det på samme måte i alle land, forklarer Jouni Lamberg, sjef for Sales, Marketing & eCommerce PostNord Finland.

Viktigste egenskaper knyttet til betaling

Finnene legger stor vekt på å kunne velge mellom forskjellige betalingsalternativer. Forskjellen sammenlignet med de andre nordiske landene, er at 3 av 10 finner helst betaler direkte i bank. Like mange vil helst betale med bank­ eller kredittkort, den laveste andelen i Norden.

Det går tregt å få finnene til å begynne å bruke kort, noe som sannsynligvis er en av faktorene bak at finsk netthandel ligger på et lavere nivå enn i resten av de nordiske landene. Finland har hatt problemer med å bygge tillit i befolkningen til å gi fra seg kortopplysninger på nett. Forbrukerne velger fremdeles betalingsmåter som oppleves tryggere, som faktura og direktebetaling i bank.

De 4 mest populære betalingsmåtene ved netthandel

  1. Bankkort eller kredittkort (31%)
  2. Direktebetaling i bank (30%)
  3. Faktura (23%)
  4. PayPal, Payson eller lignende (12%)

De viktigste egenskapene ved nettbutikkens betalingsløsning

  1. Velge mellom flere forskjellige betalingsalternativer (83%)
  2. Kunne betale med bankkort/kredittkort (80%)
  3. Kunne betale direkte i bank (74%)
  4. Ikke måtte registrere seg (57%)
  5. Kunne betale med faktura (50%)
  6. Kunne betale mobil betalingsløsning (34%)

Viktige egenskaper knyttet til layout og informasjon

Den relativt lave netthandelsmodenheten i Finland gjør at fordelingen av markedsandeler fremdeles er i full gang. Nye, fremgangsrike nettbutikker har gode forutsetninger for å omforme markedet.

Nøklene i Finland er de samme som i resten av Norden, og for den saks skyld resten av verden – en klar og tydelig totalpris, tydelig informasjon om produkter og vilkår samt en nettside det er lett å navigere på.

De 8 viktigste egenskapene ved nettbutikken

  1. Totalprisen (98%)
  2. Tydelig informasjon (96%)
  3. Lett å navigere (93%)
  4. Bra søkefunksjon (91%)
  5. Kundetjeneste (88%)
  6. Trygghetssertifisering (80%)
  7. Kundevurderinger (62%)
  8. Mobiltilpasset nettside (40%)

Viktige egenskaper knyttet til levering

Finland har lavest forventninger av de nordiske landene til leveringstid, trolig fordi de handler så mye på nett fra utlandet. Da er det også logisk at andelen som mener det er viktig med informasjon om når varen kan leveres, er lavest i Norden.

I Finland er det vanlig å anta at selgeren skal stå for returkostnadene ved nytt kjøp, da det tidligere har vært påkrevet ved lov. I dag finnes det ingen slike lovkrav, men atferden lever videre, og 4 av 5 nettkunder synes det er viktig med fri retur. Det er derfor trolig at en betydelig andel av forbrukerne mener at frie returer er en hygienefaktor, og dermed helst handler hos de aktørene som tilbyr det.

De 6 viktigste egenskapene knyttet til levering

  1. Informasjon om hvordan levering skjer (88%)
  2. Valg av hvordan og hvor levering skjer (86%)
  3. Fri retur (80%)
  4. Fri frakt (76%)
  5. Informasjon om når levering skjer (73%)
  6. Rask levering (1-2 dager) (54%)

Om finske netthandlere

  • Befolkning 18-79 år: 4 130 767
  • Andel som har tilgang til internett: 97%
  • Totalbeløp de har netthandlet for i 2016: 30,8 mrd NOK
  • Andel som netthandler hver måned: 49%
  • Andel som handler på nett fra utlandet hver måned: 46%
  • Anslått beløp som hver nettkunde bruker på internett per måned: 1317 NOK
  • Andel som handler via mobilen hver måned: 19%
  • Andel som har sjekket på nett for så å kjøpe i butikk: 42%
  • Andel som har sjekket i butikk for så å kjøpe på nett: 8%
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten