Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Mobilen forandrer forbrukernes handlemønstre

Mobilen forandrer forbrukernes handlemønstre

Mobiltelefonen har på kort tid forandret forbrukernes atferd, både innen netthandel og fysisk handel.

Mobilen er ikke bare en innkjøpskanal, men også en kilde til informasjon. Dette gjelder både opplysninger forbrukeren søker etter selv, og mottak av tilbud, for eksempel via sms, e­post eller annonser. Mobilen er oftest den enheten som er lettest tilgjengelig, og mange nettbutikker har vært raske til å utvikle spesialtilpassede sider og apper for mindre skjermer.

Hver 4. nordiske forbruker som har handlet på nett, har gjennomført et kjøp med mobiltelefon. Forskjellen mellom land og aldersgrupper er stor. Felles for alle de nordiske landene er at forbrukere mellom 18 og 49 år mye oftere handler via mobil enn eldre forbrukere. Sverige og Norge er i dag de mest mobilmodne nordiske landene. For eksempel mobil­handler svenske forbrukere i nesten dobbelt så stor grad som finske.

Handlet med mobilen - Netthandel i Norden 2017

De forskjellige landenes mobil­modenhet går også igjen med tanke på bruk av mobilen til andre ting enn innkjøp. 7 av 10 svenske nettkunder har fått tilbud på mobilen sammenlignet med bare drøyt 3 av 10 dansker. På samme måte har 4 av 10 svensker sjekket en vare på mobilen når de har vært i en fysisk butikk, i motsetning til bare 1 av 10 i Finland.

Så mange har handlet med mobiltelefonen:

  • Norge: 27%
  • Sverige: 35%
  • Danmark: 23%
  • Finland: 19%

Dette brukes mobiltelefonen til:

Grunnlag: Har handlet på nett den siste måneden.

1. Ta imot tilbud fra en butikk der man er kunde.

Norge: 53%
Sverige: 72%
Danmark: 36%
Finland: 41%

2. Sjekke en vare på mobilen når man ikke er i en fysisk butikk eller på et kjøpesenter.

Norge: 43%
Sverige: 54%
Danmark: 35%
Finland: 17%

3. Søke etter en butikk i nærheten.

Norge: 34%
Sverige: 43%
Danmark: 31%
Finland: 25%

4. Sjekke en vare på mobilen mens man er i en fysisk butikk eller på et kjøpesenter.

Norge: 33%
Sverige: 40%
Danmark: 21%
Finland: 10%

5. Ta bilde av en vare med mobilen i en fysisk butikk for et eventuelt senere kjøp.

Norge: 24%
Sverige: 36%
Danmark: 19%
Finland: 14%

6. Sjekke lagersaldo før man drar til en butikk.

Norge: 23%
Sverige: 32%
Danmark: 10%
Finland: 12%

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten