Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Norge: Det mest kjøpesterke markedet i Norden

Norge i fokus - Netthandel i Norden 2017

Norge er et kjøpesterkt marked med stor interesse for netthandel, og med en stor andel utenlandshandel. 2/3 av nordmennene handlet på nett i en gjennomsnittsmåned i 2016, og av disse handlet 4 av 10 utenfor landets grenser.

Det er først og fremst kinesiske, britiske, amerikanske og svenske nettbutikker som lokker ved utenlandskjøp. Hver norske nettkunde kjøpte for i gjennomsnitt 1 691 kroner per måned i løpet av 2016.

Fordi Norge ikke er med i EU, gjelder andre regler for merverdiavgift og toll enn i de andre nordiske landene. For eksempel påløper merverdiavgift på varer som overstiger en verdi av 350 norske kroner inkludert frakt. For de nettbutikkene som selger dyrere varer kreves en løsning for å betale inn norsk merverdiavgift, samtidig som billigere shopping fra utlandet får et lite løft ved ikke å pålegges mva.

- De norske forbrukerne forventer seg i stadig større grad å kunne bruke mobil og fysisk butikk sømløst. De vil handle, bytte og returnere varer i den kanalen som passer dem best i øyeblikket. Stadig flere nordmenn bruker mobilen til å sjekke priser mens de er i en fysisk butikk, forteller Kristin Anfindsen, utviklingssjef for eCommerce PostNord Norge.

Viktigste egenskaper knyttet til betaling

Nordmenn har en sterk preferanse for å kunne betale med bank­ eller kredittkort på nett. 2 av 3 nettkunder foretrekker dette betalingsalternativet. 1 av 7 foretrekker å betale med PayPal. Det er en relativt stor andel, og gjør at Norge skiller seg ut blant de nordiske landene. Norge er også det landet i Norden der flest aksepterer at de må registrere seg eller bli medlem før kjøp.

De 5 mest populære betalingsmåtene ved netthandel

  1. Bankkort eller kredittkort (65%)
  2. Faktura (16%)
  3. PayPal, Payson eller lignende (14%)
  4. Vipps (2%)
  5. Postoppkrav (1%)

De viktigste egenskapene ved nettbutikkens betalingsløsning

  1. Kunne betale med bankkort/kredittkort (81%)
  2. Velge mellom flere forskjellige betalingsalternativer (69%)
  3. Ikke måtte registrere seg (55%)
  4. Kunne betale med faktura (30%)
  5. Kunne betale med Vipps eller annen mobil betalingsløsning (23%)

Viktige egenskaper knyttet til layout og informasjon

For nordmenn er det viktigst at nettbutikkene viser totalpris på en enkel måte, samt at butikkene gir tydelig informasjon. Når bedriftene er tydelige gjennom hele kjøpsprosessen, i alt fra produktinformasjon til fraktkostnader og reklamasjon, øker sannsynligheten for økt konverteringsgrad og i beste fall at kundene kommer tilbake.

De 8 viktigste egenskapene ved nettbutikken

  1. Totalprisen (97%)
  2. Tydelig informasjon (97%)
  3. Lett å navigere (94%)
  4. Bra søkefunksjon (90%)
  5. Trygghetssertifisering (78%)
  6. Kundetjeneste (75%)
  7. Kundevurderinger (61%)
  8. Mobiltilpasset nettside (40%)

Viktige egenskaper knyttet til levering

At nordmenn handler mye fra utlandet, og at Norge er et vidstrakt og på mange måter logistisk utfordrende land, gjør at forventningene til leveringstider er noe lavere enn i nabolandene. Bare 14 prosent av nettkundene forventer å få varen sin innen 2 virkedager.

Så mange som 1 av 5 forventer en leveringstid på mer enn 6 dager. Det betyr at det finnes store muligheter for nettbutikker som kan tilby kortere leveringstid og dermed overskride forventningene. Slik kan de skaffe seg en konkurransefordel og få kunder til å komme tilbake gang på gang.

De 6 viktigste egenskapene knyttet til levering

  1. Informasjon om når levering skjer (86%)
  2. Informasjon om hvordan levering skjer (86%)
  3. Fri retur (78%)
  4. Valg av hvordan og hvor levering skjer (72%)
  5. Fri frakt (66%)
  6. Rask levering (1-2 dager) (60%)

Om norske netthandlere

  • Befolkning 18-79 år: 3 866 558
  • Andel som har tilgang til internett: 97%
  • Totalbeløp de har netthandlet for i 2016: 50,1 mrd NOK
  • Andel som netthandler hver måned: 65%
  • Andel som handler på nett fra utlandet hver måned: 42%
  • Anslått beløp som hver nettkunde bruker på internett per måned: 1691 NOK
  • Andel som handler via mobilen hver måned: 27%
  • Andel som har sjekket på nett for så å kjøpe i butikk: 52%
  • Andel som har sjekket i butikk for så å kjøpe på nett: 10%
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten