Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Sverige: En moden netthandelsnasjon

Sverige i fokus - Netthandel i Norden 2017

Sverige har kommet langt når det gjelder modenhet som netthandelsnasjon. Ambisiøse og konkurransebevisste butikker, en teknisk nysgjerrig og dyktig befolkning med vilje til å bruke betalingskort på nett og en solid infrastruktur har bidratt til en kraftig voksende netthandel i det siste tiåret.

I gjennomsnitt netthandler to tredeler av befolkningen hver måned, og av disse netthandler tre av ti fra utlandet. Hver svenske nettkunde bruker i snitt 1 480 kroner på internett hver måned.

Mobilen er på jevn fremmarsj, ikke bare som innkjøpsverktøy, men også som redskap gjennom hele kjøpeprosessen. Forbrukerne beveger seg ofte mellom plattformer, da særlig mellom mobil, datamaskin og den fysiske butikken.

Sverige er den desidert sterkeste nasjonen i Norden med tanke på mobilbruk i kjøpeprosessen. For eksempel angir 4 av 10 at de har søkt informasjon med mobilen om en vare mens de har vært i en fysisk butikk. Andelen forbrukere som handler med mobilen økte også kraftig i løpet av året. Hver 3. svenske nettkunde foretar et mobilkjøp hver måned. I handlemåneden desember handlet så mange som 4 av 10 nettkunder via mobilen.

- Den største trenden innen netthandelen i Sverige akkurat nå, er kampen for å gjøre kjøpeopplevelsen mer personlig. Mange nettbutikker har ikke kommet så langt ennå, men det finnes masser av data som taler for å skape mer relevans for forbrukerne. Det gjelder ikke minst leveringen, som blir stadig viktigere, forteller Carin Blom, Netthandelsekspert, PostNord Sverige.

Viktigste egenskaper knyttet til betaling

Når varene er lagt i handlekurven og det er på tide å sjekke ut, ønsker svenske forbrukere i større grad enn sine nordiske naboer kunne velge mellom forskjellige betalingsmåter. Mange ønsker av tradisjonelle grunner å kunne betale med faktura, noe også flinke betalingsforetak har utviklet til en smidig opplevelse.

I tillegg er det ønske om å betale med bank­ eller kredittkort. En ubetydelig andel vil også betale direkte i bank. Uten disse alternativene risikerer nettbutikker å miste kunder som ikke kan betale på den måten de føler seg trygge på eller den betalingsmetoden som er mest komfortabel når de handler hjemme fra sofaen.

De 5 mest populære betalingsmåtene ved netthandel

  1. Faktura (37%)
  2. Bankkort eller kredittkort (35%)
  3. Direktebetaling i bank (20%)
  4. PayPal, Payson eller lignende (5%)
  5. Postoppkrav (1%)

De viktigste egenskapene ved nettbutikkens betalingsløsning

  1. Velge mellom flere forskjellige betalingsløsninger (78%)
  2. Kunne betale med bankkort/kredittkort (70%)
  3. Ikke måtte registrere seg (59%)
  4. Kunne betale direkte i bank (52%)
  5. Kunne betale med faktura (48%)
  6. Kunne betale med Swish eller annen mobil betalingsløsning (33%)

Viktige egenskaper knyttet til layout og informasjon

Når man går inn i et mørkt rom, leter hånden automatisk etter lysbryteren ved døren. På samme måte forventer forbrukerne en viss forutsigbarhet, hygienefaktorer, i nettbutikkene. Totalpris, tydelig info om produkter og logisk navigering står høyest opp på ønskelisten.

Selv om så mange svensker bruker mobilen i kjøpsprosessen, oppgir bare 4 av 10 at det er viktig at nettsiden er mobiltilpasset. En mulig forklaring er at nettbutikkene har blitt så flinke til å utvikle mobiltilpassede sider at forbrukerne ikke engang tenker på at nettsiden er spesialtilpasset.

De 8 viktigste egenskapene ved nettbutikken

  1. Totalprisen (99%)
  2. Tydelig informasjon (97%)
  3. Lett å navigere (96%)
  4. Bra søkefunksjon (93%)
  5. Kundetjeneste (85%)
  6. Trygghetssertifisering (80%)
  7. Kundevurderinger (60%)
  8. Mobiltilpasset nettside (41%)

Viktige egenskaper knyttet til levering

Svenske forbrukere har høye krav til levering. Nettbutikker og logistikkaktører har jobbet hardt for å tilfredsstille kundenes ønsker med tanke på hvordan de skal få varene hjem. I takt med at kundene har kunnet få bedre service, har også forventningene forskjøvet seg.

9 av 10 forbrukere mener det er viktig å få informasjon om både når og hvordan leveringen skal skje, og 8 av 10 vil kunne velge disse faktorene selv. Sverige er også det landet i Norden der flest forbrukere mener det er viktig med frie returer.

De 6 viktigste egenskapene knyttet til levering

  1. Informasjon om når levering skjer (92%)
  2. Informasjon om hvordan levering skjer (89%)
  3. Fri retur (83%)
  4. Valg av hvordan og hvor levering skjer (78%)
  5. Rask levering (1-2 dager) (75%)
  6. Fri frakt (74%)

Om svenske netthandlere

  • Befolkning 18-79 år: 7 324 290
  • Andel som har tilgang til internett: 95%
  • Totalbeløp de har netthandlet for i 2016: 82,9 mrd NOK
  • Andel som netthandler hver måned: 67%
  • Andel som handler på nett fra utlandet hver måned: 29%
  • Anslått beløp som hver nettkunde bruker på internett per måned: 1480 NOK
  • Andel som handler via mobilen hver måned: 35%
  • Andel som har sjekket på nett for så å kjøpe i butikk: 53%
  • Andel som har sjekket i butikk for så å kjøpe på nett: 13%
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten