Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Unikt tilpassede kjøpsopplevelser blir stadig viktigere

Netthandel i Norden 2017 - Unikt tilpassede kjøpsopplevelser blir stadig viktigere

Raskere, mer personlig og smartere. Det er nøkkelordene for de nettbutikkene som vil lykkes med produkttilbudet sitt og den komplette kjøpsopplevelsen i de nordiske markedene. Makten ligger i forbrukernes hender – å være proaktiv og lære sine kunder i de forskjellige markedene å kjenne, blir derfor stadig viktigere.

At forbrukernes krav og forventninger setter premissene for nettbutikker, logistikkleverandører og andre netthandelspartnere, er felles for alle nordiske land. Kjøpsopplevelsen skal være enkel, komfortabel og fleksibel – forventningene øker hele tiden til å kunne følge med på pakken, hvor den befinner seg, når den leveres og hvor.

Mange trekk er felles for befolkningen i Norden, men som nettbutikk bør man være forsiktig med å se det nordiske markedet som altfor enhetlig – landene er fremdeles forskjellige på mange måter. Her kommenterer PostNords netthandelseksperter utviklingen i sine respektive land.

Oppsummering av Norden - Netthandel i Norden 2017

Dette forteller våre eksperter om de nordiske forbrukerne

Arne Andersson, nordisk netthandelsspesialist i PostNord Arne Andersson, nordisk netthandelsspesialist i PostNord

De nordiske forbrukerne har blitt modne nettkunder: de har lest seg opp og stiller høye krav.

- Derfor gjelder det å ha bra kundeinnsikt for å kunne skape et personlig tilbud og en effektiv kommunikasjon. Nettbutikkene må kjenne forbrukerne og atferden deres, noe som også betyr at de må velge logistikkpartnere med omhu. Partnere må kunne tilby et kvalitativt bidrag til den viktige avslutningen av kjøpsopplevelsen og må opptre som servicebedrift. Det betyr at logistikkpartneren må være proaktiv og tillate forbrukeren å hele tiden spore pakken sin og velge om den skal leveres i morgen, om tre dager eller to uker – hjemme eller på hytta, sier Arne Andersson, nordisk netthandelsspesialist i PostNord.

I tillegg til nye og spennende løsninger for logistikk­ og leveringsmåter, ser Arne Andersson også en stor trend innenfor digitale markedsplasser.

- Dette er fordi vi ønsker å kunne tilby forbrukerne enkelhet i større grad. De fysiske kjøpesentrene som finnes i dag, har jo som formål å gjøre alt så smidig som mulig for kundene. På samme måte sparer forbrukerne tid og krefter hvis de får all sin netthandel samlet på én digital markedsplass. Amazon er fremgangsrike internasjonalt, og i Norden ser vi eksempler som CDON og Komplett Group. Vi kommer til å se mer av denne typen digitale markedsplasser i Norden i de neste årene.

Norge: Slik handler nordmenn

Kristin Anfindsen, utviklingssjef for eCommerce i PostNord Norge Kristin Anfindsen, utviklingssjef for eCommerce i PostNord Norge

I Norge er spørsmål om toll og merverdiavgift viktige for forbrukerne, som tradisjonelt sett har handlet mye fra USA og Storbritannia. I de to siste årene har stadig flere også handlet fra Kina. Hjemmeelektronikk og klær er blant de største varegruppene når nordmenn netthandler, men også sports­, fritids­ og skjønnhetsprodukter kjøpes det mer av.

Kristin Anfindsen, utviklingssjef for eCommerce i PostNord Norge, tror også på en økning i salget av matvarer og apotekvarer.

- Disse markedene er fremdeles ganske små i Norge, men vi har sett en sterk vekst, og det har dukket opp mange nye aktører innen disse områdene på kort tid. Jeg tror de kommer til å fortsette å vokse i 2017.

Andelen menn og kvinner som netthandler, er omtrent like stor i Norge, selv om menn angir at de handler for større summer.

- Men felles for alle forbrukere er at de vil kunne velge leveringsmåter for hvert spesifikke produkt de kjøper, fremfor å for eksempel alltid hente pakken fra et utleveringssted. Kjøper du sokker, vil du ha dem sendt hjem, men kjøper du et nettbrett, vil du ha en tryggere levering og hente hos et utleveringssted, sier Kristin Anfindsen og fortsetter:

- Det handler om å ha et såpass sømløst tilbud at forbrukerne får en unikt tilpasset opplevelse ved hvert kjøp, for eksempel ved å kunne handle en vare på nettet og så bytte den i butikk.

En gjennomsnittsmåned i Norge 2016

  • 2,4 millioner forbrukere som handlet på nett
  • 65% andel av befolkningen
  • 1691 NOK er anslått gjennomsnittsverdi per person som har handlet på nett

Sverige: Slik handler svenskene

Carin Blom, netthandelsekspert i PostNord Sverige Carin Blom, netthandelsekspert i PostNord Sverige

Svenskene er erfarne nettkunder og handler stadig oftere. Kvinner og menn handler omtrent like ofte, men menn bruker mer penger på nett. Det forbrukerne kjøper, er først og fremst avhengig av livsfase.

- Yngre handler i stor grad klær, skjønnhets­ og helseprodukter – eldre handler fremfor alt bøker, og de midt i livet handler ofte mest barneartikler. I det siste året har svenskene handlet betydelig mer fra Kina, noe de kommer til å fortsette å gjøre så lenge frakten er billig. Men vi har også sett en mottrend, der den yngre generasjonen er svært bevisst på bærekraft. Det kan resultere i at de, når de kommer ut i arbeidslivet og blir mer kjøpesterke, tar med seg denne atferden og slutter å handle fra land som ikke har samme kvalitets­ og miljøkrav som oss, sier Carin Blom, netthandelsekspert i PostNord Sverige.

2016 var et sterkt år for både matvare­ og apotekbransjen i Sverige, og Carin Blom tror på en fortsatt sterk vekst innen disse områdene, fremfor alt for småvaresalg innen matvarer.

- Men jeg tror også møbler og hjeminnredning kommer til å fortsette å øke. Det er en ganske umoden bransje på nettet, og derfor finnes det mye mer å hente der. Og markedet på nett for modulhus og å bygge biler følger jeg med spenning. Hittil er det veldig ungt, men i dag er det ikke lenger noen spørsmål om hva som kan og ikke kan selges på nettet – spørsmålet er bare hvordan man pakker det.

Det viktigste aspektet for den som vil lykkes med netthandel i Norden og Sverige, tror Carin Blom er evnen til å være rask, tilpasningsdyktig og oppdatert.

- Forbrukernes atferd endres raskt, som nettbutikk må man ligge et skritt foran og finnes overalt der forbrukerne er. Sile informasjonen til kunden, være personlig, ha en rask og tydelig nettside og levere på kundens vilkår.

En gjennomsnittsmåned i Sverige 2016

  • 4,7 millioner forbrukere som handlet på nett
  • 67% andel av befolkningen
  • 1480 NOK er anslått gjennomsnittsverdi per person som har handlet på nett

Danmark: Slik handler danskene

Carsten Dalbo Pedersen, sjef for eCommerce & Logistics i PostNord Danmark Carsten Dalbo Pedersen, sjef for eCommerce & Logistics i PostNord Danmark

I Danmark øker størrelsen og vekten på produktene som handles på nett. Det stiller større krav til levering og service.

- Kundene forventer at det skal være like enkelt å kjøpe en vaskemaskin som å kjøpe en bok, og de vil ha den samme smidige leveransen og gode servicen uansett hva de kjøper. Det kommer til å bli mer og mer vanlig å netthandle større produkter. Kundene vil også ønske ekstra tjenester, for eksempel hjelp til å bære inn og installere den nye vaskemaskinen eller montere møbler.

Danskene kjøper fortsatt mye hjemmeelektronikk og klær. Mange av innkjøpene gjøres fra Tyskland, Storbritannia og Sverige. Kina er også en sterk nykomling.

- Generelt sett er danskene vant med netthandel, og over 90 prosent av befolkningen har handlet på nett i løpet av 2016. De som handler mest, er kvinner mellom 30 og 45 år, men vi ser også en merkbar økning i andelen nettkunder over 60 år.

Det viktigste for å lykkes med netthandel, er å gi kundene så mye informasjon som mulig og være fleksible, mener Carsten Dalbo Pedersen, sjef for eCommerce & Logistics i PostNord Danmark.

- Det skal være lett å gjennomføre kjøpet på nettsiden, og kunden vil ha mulighet til selv å påvirke hvordan, hvor og når pakken skal leveres.

Som nettbutikk må man stille krav til logistikkpartnerne sine for til slutt å kunne tilby så stor fleksibilitet for forbrukerne som mulig.

En gjennomsnittsmåned i Danmark 2016

  • 2,6 millioner forbrukere som handlet på nett
  • 63% andel av befolkningen
  • 1587 NOK er anslått gjennomsnittsverdi per person som har handlet på nett

Finland: Slik handler finnene

Jouni Lamberg, sjef for Sales, Marketing & eCommerce i PostNord Finland Jouni Lamberg, sjef for Sales, Marketing & eCommerce i PostNord Finland

Finnene fortsetter å netthandle fra andre land i stor utstrekning.

- I Finland er pris og utvalg viktig, noe som er en av grunnene til at mange ønsker seg til andre land. Den nasjonale netthandelen ser heller ikke ut til å ta like mye hensyn til kundenes behov og krav på samme måte som den internasjonale, noe som gjør at mange heller handler fra andre land, sier Jouni Lamberg, sjef for Sales, Marketing & eCommerce i PostNord Finland.

Et segment som øker innen finsk netthandel er "gjør det selv"­produkter, som Jouni Lamberg kaller dem.

- Det handler om byggesett og møbler til hjem eller hage, som du setter sammen selv. Denne trenden ser jeg øker i Finland, og kommer nok også å bli mye mer populær i de andre nordiske landene fremover. I tillegg til innkjøp til hjem og hage fortsetter finnene å kjøpe mye klær, elektronikk og trenings­ og turutstyr.

Jouni Lambergs beste råd for den som vil ha fremgang i Finland, er å velge å satse stort.

- Netthandelsmarkedet er kraftig konkurranseutsatt, og finnene vil ha en bra pris og stort utvalg. Derfor gjelder det enten å finne en nisje som blir så spesiell at den selger seg selv, eller satse mye penger på markedsføring og store volumer. Velfungerende logistikk og leveringskjeder, sammen med et bra produktutvalg, er avgjørende for å oppnå fremgang.

En gjennomsnittsmåned i Finland 2016

  • 1,9 millioner forbrukere som handlet på nett
  • 49% andel av befolkningen
  • 1371 NOK er anslått gjennomsnittsverdi per person som har handlet på nett
Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned Netthandel i Norden 2017

Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.

Last ned rapporten