Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017
Tema: Forbrukerdrevet logistikk
Last ned rapporten

Netthandel i Norden - Halvårsrapport 2017

Tema for denne rapporten er forbrukerdrevet logistikk. Det å tilby fleksibel levering på mottakernes vilkår blir stadig viktigere innen den nordiske netthandelen.

Utvikling innen netthandelen

Nordisk netthandel for 89,9 mrd i første halvår av 2017

De nordiske forbrukerne anslår at de handlet på nettet for til sammen 89,9 milliarder kroner i løpet av første halvår av 2017.

Les videre

Svenskene handler mest på nettet i Norden

6 av 10 personer i Norden handlet på nettet i første halvår av 2017. I gjennomsnitt handlet 11 millioner personer i Norden på nettet hver måned.

Les videre

De yngre forbrukerne driver frem netthandelen

Forbrukere i forskjellige aldre handler ikke like mye på nettet. Netthandelen drives hovedsakelig frem av de unge forbrukerne som er født og oppvokst midt i, eller etter, den store fremveksten av digital teknologi - og av middelaldrende personer som har karriere, barn, lever under tidspress og er ressurssterke.

Les videre

Mote og mat i flere og flere handlevogner

Handelen på nettet av mote og dagligvarer har det siste året økt merkbart i alle de nordiske landene.

Les videre

Høyeste kjøpesummer innen hjemmeelektronikk

Det finnes merkbare forskjeller mellom varekategorier og land når det gjelder beløpene forbrukerne anslår at de handler for på nettet. Norge har generelt de høyeste kjøpsbeløpene, trolig fordi landet har et høyere prisnivå.

Les videre

Netthandel med mobil sterk i Norden

Mobilen har i løpet av kort tid snudd opp ned på de fleste tradisjonelle spillereglene innen detaljhandel. De fleste er enige om at forholdet mellom detaljhandel og mobilen vil bli sterkere og sterkere over tid.

Les videre

Finland lengst fremme når det gjelder handel fra utlandet

Et bredere tilbud og lavere priser får mange forbrukere til å søke seg til utenlandske nettsteder når de skal handle på nettet. I første halvår 2017 oppga 1/3 av de nordiske forbrukerne at de har handlet på nettet fra utlandet.

Les videre

Kina klatrer til topps

Det siste året har det skjedd en omfattende endring i hvilke land (i utlandet) som innbyggerne i Norden velger å handle fra. Kina har på bare noen kvartaler klatret forbi tidligere kjemper som Storbritannia og USA.

Les videre

Trendy å handle mote og elektronikk

Klær og sko dominerer når de nordiske nettkundene handler fra utlandet. Dette er en naturlig konsekvens av at mange av de største netthandelsaktørene i Europa selger klær, noe som lokker til seg særlig kvinner som søker et unikt utvalg.

Les videre

Leveringen i dag

Manglende valgfrihet gir mindre salg

Det er svært viktig for de nordiske forbrukerne å kunne velge hvordan en vare skal leveres. 4 av 5 mener at det er viktig å kunne velge det leveringsalternativet som passer best.

Les videre

Fritt og fleksibelt viktig når det gjelder levering

Nettkundene elsker det som er fritt og fleksibelt. 4 av 5 mener at det er viktig med fri frakt.

Les videre

Vanligst å hente på utleveringssted

Blant de nordiske landene er det betydelig forskjeller i hvordan de som handler på nettet, får varene levert. Utleveringsstedet står sterkest på samtlige markeder, men spesielt i Sverige og Norge.

Les videre

Svensker og dansker er mest utålmodige

Nettkundene blir stadig mer utålmodige når det gjelder hvor lenge de er villige til å vente på varer de har kjøpt på nettet. 2 av 3 nordiske nettkunder mener at det er viktig at en vare leveres innen 3 virkedager.

Les videre

Høy kundetilfredshet i alle de nordiske landene

Friksjonsfri levering er svært viktig for at netthandelen skal kunne ekspandere og modnes enda mer. Nettbutikker og logistikkaktører jobber intensivt med å utvikle smidige og fleksible løsninger.

Les videre

Returen

Hver 10. forbruker returnerer varer

1 av 10 nordiske nettkunder returnerer hver måned minst én vare som de har bestilt. De fleste forbrukerne som har returnert varer den siste måneden, har sendt tilbake 1 eller 2 varer.

Les videre

Gode returvilkår bygger lojalitet

Nettbutikkenes returvilkår er en viktig del når en forbruker velger butikk. Hele 1 av 4 nettkunder har det siste året avstått fra et kjøp fordi han/hun ikke liker returvilkårene.

Les videre

Leveringsinformasjon

Transparens i leveringen stadig viktigere

Transparens i leveringstiden verdsettes stadig høyere av forbrukerne. Leveringen fra nordiske nettbutikker oppnår en relativt god skår ut fra et informasjonsperspektiv.

Les videre

Appen har svaret

God og tydelig leveringsinformasjon har i dag oppnådd status som hygienefaktor innen netthandelen, og i fremtiden vil det bli tilbudt stadig mer avanserte verktøy for å kunne følge en levering.

Les videre

Fremtidens levering

Fremtidens levering krever et bredt spekter av alternativer

Hvis forbrukerne selv får velge, vil de i fremtiden helst få varene levert til en låst og sikker vareboks i tilknytning til hjemmet.

Les videre
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten