Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Fritt og fleksibelt viktig når det gjelder levering

Nettkundene elsker det som er fritt og fleksibelt. 4 av 5 mener at det er viktig med fri frakt. Dette er aller viktigst for kvinner, trolig fordi de handler flere varer fra motebransjen der fri frakt og retur er en hygienefaktor for å fange kundene.

Det er interessant å se at en betydelig andel av forbrukerne mener at det er viktig med fleksibilitet i leveringen. Både når det gjelder mulighet til ekstra tjenester som innbæring av tyngre varer eller at man har mulighet til å endre valgt leveringsmåte i løpet av leveringstiden, f.eks. endre leveringsadresse eller endre fra hjemlevering til utleveringssted.

Disse ønskene stiller nye krav til detaljhandelsbedriftene når det gjelder produkttilgjengelighet, synlighet og kontroll over hele forsyningskjeden. Det innebærer at bedriftene trenger kompetanse og ressurser for å investere i IT-systemer, ordrehåndteringssystemer og lagersystemer, og at disse kan kommunisere seg imellom.

Fritt og fleksibelt viktig når det gjelder levering Viktig når det gjelder levering (Andel som har svart Svært viktig og Ganske viktig). Lyseblå søyle: "At det er fri frakt på varene jeg har kjøpt på nettet." Mørkeblå søyle: "At jeg har mulighet til å legge til ekstra tjenester/service i leveringen (f.eks. å få varene båret inn eller produkt installert)" Lilla søyle: "At jeg har mulighet til å endre valg av leveringsmåte i løpet av leveringstiden (f.eks. leveringsadresse eller fra hjemlevering til utleveringssted)" Grunnlag: Har kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene.