Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Kina klatrer til topps

Det siste året har det skjedd en omfattende endring i hvilke land (i utlandet) som innbyggerne i Norden velger å netthandle fra. Kina har på bare noen kvartaler klatret forbi tidligere kjemper som Storbritannia og USA.

Det er bare i Danmark at Storbritannia, med klassiske aktører som Asos og Amazon, beholder grepet om utenlandsforbrukerne. Velkjente markeder som Storbritannia, Tyskland og Sverige ser ut til å appellere til den danske forbrukerens mentalitet i høy grad. Trolig fordi opplevd kvalitet og rimelige priser blir en indirekte trygghetsfaktor.

I de andre landene handler nå hver 3. forbruker som handler fra utlandet, fra Kina. Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen.

Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør. Det hele understøttet av et stort tilbud og lave kostnader som gjør at lengre leveringstid ikke spiller noen rolle.

Fra hvilke andre land har du kjøpt varer på nettet den siste måneden? Topp 5. Fra hvilke andre land har du kjøpt varer på nettet den siste måneden? Topp 5.
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten