Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Manglende valgfrihet gir mindre salg

Det er svært viktig for de nordiske forbrukerne å kunne velge hvordan en vare skal leveres. 4 av 5 mener at det er viktig å kunne velge det leveringsalternativet som passer best.

Langt fra alle har imidlertid mulighet til å velge. I Danmark og Finland har cirka 3 av 5 denne muligheten. I Sverige og Norge drøyt 2 av 5.

Manglende valgfrihet gir mindre salg Lyseblå søyle: "Tenk tilbake på siste gang du kjøpte en vare/varer på nettet. Kunne du velge hvordan varen skulle leveres?" Mørkeblå søyle: "Det er viktig at jeg kan velge hvordan varen skal leveres (f.eks. om den skal leveres til et bestemt utleveringssted, i postkassen eller hjem (hjemlevering). (Andel som svarte Svært viktig eller Ganske viktig.)" Grunnlag: Har kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene.

Konsekvensen for nettbutikker som ikke tilbyr forbrukerne den fleksibiliteten i hverdagen som de krever, kan bli drastisk. 25% av de nordiske nettkundene har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi det foretrukne leveringsalternativet ikke har vært tilgjengelig. Forbrukerne vil først og fremst ha billig og rask levering samt å kunne velge utleveringssted.

1 av 4 nordiske nettkunder har det siste året avstått fra å kjøpe en vare fordi foretrukket leveringsalternativ ikke har vært tilgjengelig.
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten