Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Mote og mat i flere og flere handlevogner

Handelen på nettet av mote og dagligvarer har det siste året økt merkbart i alle de nordiske landene.

Handelen på nettet av klær og sko er i kraftig fremmarsj, noe som trolig skyldes flere faktorer; stort tilbud hos både nasjonale og internasjonale aktører, fri retur som gjør det enkelt å prøve størrelser og passformer i ro og mak hjemme, samt økt lavprishandel fra Kina. Motehandelen på nettet har nå blitt så pass stor at den f.eks. i Sverige for alvor påvirker de fysiske butikkene negativt.

For et år siden var dagligvarer aller mest populært i Danmark, delvis pga. en lang tradisjon med hjemlevering som har gjort terskelen lavere for både forbrukere og digitale matbutikker. I år er bildet imidlertid et helt annet. Danmark har fått selskap i toppen av både Sverige og Norge.

I alle de 3 landene handler hver 10. nettforbruker mat på nettet. Veksten i Sverige og Norge har satt fart, mye takket være at de store dagligvarekjedene for alvor har tatt steget ut på markedet det siste året.

Hvilke typer fysiske varer har du kjøpt på nettet de siste 30 dagene?

Hvilke typer fysiske varer har du kjøpt på nettet de siste 30 dagene? * Inkluderer bl.a. bøker, CD-er og filmer. ** Inkluderer bl.a. datamaskiner og datatilbehør, mobiltelefoner, samt lyd- og bildeprodukter. Alle tall gjelder gjennsomsnitt per måned (januar-juni). (Tallene i parentes viser fjorårets resultat.)
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten