Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Svensker og dansker mest utålmodige

Nettkundene blir stadig mer utålmodige når det gjelder hvor lenge de er villige til å vente på varer de har kjøpt på nettet.

2 av 3 nordiske nettkunder mener at det er viktig at en vare leveres innen 3 virkedager.

1 av 3 mener at det er viktig med levering neste virkedag.

Variasjonen mellom landene viser en relativt stor bredde. Mest tålmodige ser det ut til at det er forbrukerne i Norge og Finland som er. Dette skyldes trolig at disse i mye høyere grad handler fra utlandet, noe som gjør leveringstidene lengre og forventningene om rask levering lavere.

Innen netthandelen er det en diskrepans mellom de alltid åpne nettbutikkene og de mer begrensede leveringstidene. Forbrukerne signaliserer i denne undersøkelsen at de hadde satt pris på levering også i helgene. Her finnes det trolig en nøkkel til fortsatt god vekst for netthandelen – å fange opp de forbrukerne som ikke er villige til å vente på levering, men som heller går i fysiske butikker i helgene når de har fri.

Svensker og dansker mest utålmodige Viktig når det gjelder levering. (Andel som har svart Svært viktig eller Ganske viktig.) Lyseblå søyle: "At jeg kan få varen levert innen 3 virkedager." Mørkeblå søyle: "At jeg kan få varen levert neste virkedag." Lilla søyle: "At jeg kan få varen levert på en lørdag eller søndag" Grunnlag: Har kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene.