Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Trendy å handle mote og elektronikk

Klær og sko dominerer når de nordiske nettkundene handler fra utlandet. Dette er en naturlig konsekvens av at mange av de største netthandelsaktørene i Europa selger klær, noe som lokker til seg særlig kvinner som søker et unikt utvalg.

Det har skjedd store endringer det siste året f.eks. innen hjemmeelektronikk, som har økt relativt kraftig, trolig pga. økt lavprishandel med småprodukter som f.eks. kabler eller mobildeksler fra asiatiske nettbutikker. Et annet eksempel er mediekategorien som har gått i motsatt retning og minsket.

Det er først og fremst svenskene og finnene som har redusert sin handel fra utlandet av f.eks. bøker og filmer. Dette skyldes trolig at nasjonale aktører, eller aktører man antar er nasjonale, har skaffet seg en sterkere stilling i de respektive landene ved å tilby et utvalg, et prisbilde og leveringstider som matcher det utenlandske aktører tilbyr. En ikke uviktig faktor i sammenhengen er også at internasjonale aktører ofte mangler titler på nisjespråk som f.eks. de nordiske.

Hvilke typer fysiske varer har du kjøpt på nettet de siste 30 dagene? * Inkluderer bl.a. datamaskiner og datatilbehør, mobiltelefoner, samt lyd- og bildeprodukter. ** Inkluderer bl.a. bøker, CD-plater og filmer
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Last ned hele rapporten

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017, og få tilgang til alle de nyeste tallene.

Last ned rapporten