Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Kvinner mobil-shopper mer enn menn

Kvinner handler mest med mobilen

Mobiltelefonen blir et stadig viktigere verktøy langs hele kundereisen.

Det viser PostNords årlige rapport «Netthandel i Norden», som i ti år har fulgt utviklingen innen netthandel.

Slik brukes mobilen under kundereisen

– Mobilen brukes nå mer og mer langs hele kundereisen. Både til research, til å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt i forbindelse med selve kjøpet, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.

Antall forbrukere som oppgir at de har gjennomført ett eller flere kjøp med mobiltelefonen den siste måneden, øker kraftig i alle de nordiske landene. Gjennomsnittet er 36 prosent for hele Norden i 2017, sammenlignet med 26 prosent året før.

I Norge er kvinnene klart ivrigere enn menn. Her har 10 prosentpoeng flere kvinner enn menn brukt telefonen til kjøp den siste måneden.

LES OGSÅ: Norske forbrukere handler mer fra Kina

Mobilsider og betalingsapper

– Tidligere så vi at mobiltelefonen ble brukt mye i research, men mindre når man kom til punktet hvor varen faktisk skal puttes i handlekurven og betales. Man orienterte seg på mobilen, men handlet på desktop, sier Kyllenstjerna.

Hun peker på et mer modent smarttelefonmarked, nettsider som går fra å være en mobiltilpasset desktopversjon til å bli designet for mobil, samt flere betalingsmuligheter, som viktige drivere bak utviklingen.

– Flere nettbutikker tar konsekvensen av at mobiltelefonen er den enheten folk flest besøker dem fra, og lager sidene sine deretter. I tillegg har fremveksten av enklere mobilbetaling, særlig gjennom Vipps, betydd mye for brukervennligheten, sier Kyllenstjerna.

Betalingsalternativet Vipps økte mest

Vipps var i fjor det raskest voksende foretrukne betalingsalternativet for netthandel, fra 2 til 7 prosent. Likevel er det et stykke opp til bank- og kredittkort (59 prosent), PayPal, Payson og lignende (17 prosent), samt faktura (15 prosent).

– Det blir spennende å følge denne utviklingen utover året. Man skal ikke se bort fra at Vipps klatrer en posisjon eller to i 2018, sier Rikke Kyllenstjerna.