Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Trekker kunder til butikken

Det begynte med to skap. Nå har behovet for skapplass hos Meny Myren i Skien vokst til seks skap. PostNords MyPack er en suksess både for butikkansatte og kunder.

Tekst og foto: Kalle Seip

–Det er sjelden noen bare henter pakken uten å handle samtidig. De går gjerne en runde i butikken før de ber om pakkene. Det er en strålende fornøyd assisterende butikksjef i Telemarks nest største Meny-forretning, Trude Hansen, som på denne måten illustrerer verdien av MyPack for butikken.

– Ordningen gir oss et viktig økonomisk bidrag.

Raskt og enkelt

– Jeg henter pakker her ofte. Både samboeren og jeg handler mye på nett, særlig fra Zalando og Jollyroom, forteller Maximilian Gørnert.

Han legger legitimasjon og telefonen på disken. Hentemeldingen ligger åpen. Trude finner fram pakken, og Maximilian undertegner.

– Det er enkelt, greit og trygt. Det går raskt å få varene. Dessuten er det gratis å sende varene i retur. En flott ordning, sier han.

– Jeg henter pakker her ofte. Både samboeren og jeg handler mye på nett, særlig fra Zalando og Jollyroom, forteller Maximilian Gørnert.

Lite tidkrevende

– Egentlig har vi svært få returer, forteller Trude.

– Men for oss er jo det like enkelt som å levere ut pakkene. Det er jo bare å klistre på returlappen og sende pakken med sjåføren.

Hele arbeidsprosessen er lite tidkrevende for butikkpersonalet. Særlig når kundene betaler varen før de henter den hos Meny Myren.

– De aller fleste forhåndsbetaler på nettet.

Gode rutiner

Meny Myren har totalt 43 ansatte. Bortsett fra de som betjener ferskvaredisken, har alle hatt opplæring i å håndtere MyPack.

Rett som det er går det melding ut på «gølvet» om at en av dem trengs ved utleveringsrommet, et rom som er utvidet flere ganger for å få plass.

– Det er enkle rutiner som alle kjenner. Og systemet er sikkert. Det piper i terminalen om noe gjøres feil, sier Trude.

Stort og smått

I høytidene er det hektisk i Meny-butikken på Myren. Det skyldes selvsagt generell handel, men også stor grad utlevering av varer fra nettbasert handel. Da er det så mange pakker i butikken at det store lageret må tas i bruk.

– Men på en normal hverdag leverer vi ut opp mot 40 pakker, både store og små. Her henter kundene alt fra 60 tommers TV, barnevogner og sykler, til små pakker med et lite plagg i, forteller hun.

Kundeservice er problemløsere

I blant oppstår en feil. Pakken som en kunde skulle hente er ikke kommet. Da er kundeservice hos PostNord gode å ha.

– De er veldig behjelpelige. Kan ikke den første vi ringer til hjelpe, sendes vi videre til noen som løser problemet.

Meny Myren sine kunder kommer gjerne etter det andre bransjer regner som normal stengetid.

– Det er veldig fint at kundeservice har lange åpningstider. Det betyr at vi ikke behøver å vente til dagen etter med å løse eventuelle problemer. Det blir løst der og da.