Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Ny, stor nettundersøkelse: All makt hos kunden

Netthandelsundersøkelse PostNord

PostNord har tatt pulsen på netthandelen, og tendensen er tydelig: Bedrifter som tilpasser seg kundenes ønsker tar mest av de 98,4 milliardene det er omsatt for første halvdel av 2016.

Det er de unge som setter standarden for nordisk netthandel. Med en total selvfølgelighet forventer de at netthandelen er tilpasset deres behov, og de er villige til å betale ekstra for å få det levert akkurat som de vil. Generasjonen som er vokst opp med daglig skjermbruk er de mest ivrige på å shoppe på mobilen, og de har store forventninger til leveringstid, leveringsmåte, informasjon og service i kjøpsprosessen.

Tilpasset kunden

Over 45 000 mennesker i Norden er intervjuet om deres handlevaner på nettet i PostNords nye, omfattende halvårsrapport. Og tendensene er tydelige: Forbrukerne forventer tjenester som er tilpasset deres behov. I en knallhard konkurranse om netthandel-kroner vil den aktøren som forenkler hverdagen for kunden bli premiert.

Forventningene til levering varierer fra land til land. Danmark var tidlig ute med å tilby pakker helt til døren, og kundene forventer fleksible leveringstider hele uken, også lørdager. Det er lav betalingsvilje siden tjenesten tradisjonelt har vært gratis, mens nordmenn og unge kjøpere gjerne blar opp litt ekstra for å få pakkene helt hjem. Dagligvarehandelen på nett er kommet lengst i Danmark, blant annet grunnet god logistikk for enkel hjemlevering.

Retur koster

Hver tiende vare som handles går i retur, og det er Finland som har den største byttefrekvensen. Finnene returnerer opp mot hver femte vare, og trolig er tallet så høyt grunnet bruk av pakkeautomater som utleveringssted. De er lett tilgjengelige og enkle i bruk. En høy retur er kostnadskrevende og reduserer lønnsomheten, men gode ordninger er også med på å bygge kundelojalitet. På lang sikt kan en investering i enkle returvalg gi en stabil og tilfreds kundegruppe.

Resultatene i den omfattende undersøkelsen vår, har gitt tydelige signaler for framtiden. Forbrukerne stiller større krav til selv å få velge når og hvor de handler, og de forventer alternative leveringsløsninger og tider. De unge er lokomotivene, som det er lurt å lytte til. Legg godt til rette for mobilhandel og skreddersy løsningene etter nasjonale vaner – så er du med i kampen om nettmilliardene.

Fakta fra undersøkelsen

  • Svenskene handler mest på nettet
  • 6 av 10 har handlet på nettet første halvår
  • Lik andel handlende menn og kvinner
  • De unge handler mest
  • Klær og sko står for høyest omsetning
  • Dagligvare i vekst
  • 1 av 4 bruker mobil når de handler
  • 92% fornøyde med levering i Norge
  • Viktig med valgmuligheter for levering
  • Levering i postkassen er mest populært

Om undersøkelsen

Dataene er hentet fra PostNords halvårsrapport: Netthandel i Norden - Forbrukerdrevet logistikk.

  • 42 264 respondenter
  • Alder: 18-79 år
  • Undersøkelser i Sverige, Danmark, Finland og Norge
  • Nettbasert undersøkelse
Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss