Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Pick-up point på terminalene

Pick-up point på terminalene Embla Rusdal i resepsjonen på Alfaset leverer ut en pakke til en kunde.

I disse dager etableres MyPack utleveringssteder på alle PostNords terminaler. Det gir kortere transporttid og flere valgmuligheter for mottaker.

– Vi har allerede hatt utlevering fra terminalene i mange år. Ved å etablere pick-up points på alle terminalene, ønsker vi å gjøre ordningen mer tilgjengelig for privatpersoner, sier Tony André Johnsen, produktsjef for forretningsområde e-handel i PostNord.

– Internt gir det oss i større grad følelsen av å drive butikk, sier han.

Raskt etablert

Tanken om å etablere utleveringssteder på terminalene er ikke helt ny. Men da beslutningen ble tatt rett før sommerferien, tok det ikke lang tid før ordningen ble etablert.

– Først ute med det nye konseptet var terminalen på Alfaset. Der var det blå skapet på plass i resepsjonen, og de første pakkene ble utlevert i juli, forteller Johnsen.

Ordningen blir administrert av resepsjonistene på Alfaset i Oslo. I andre byer har det passet bedre å etablere utleveringsstedet på terminalen.

Store volum

De rundt 1500 utleveringsstedene PostNord har etablert i butikker over hele landet er satt under et stort press i perioder der det tradisjonelt sendes mange pakker. Utleveringsstedene skal håndtere store volumer for eksempel i julerushet og Black Friday.

– De periodene kan være utfordrende, sier Johnsen, som viser til at det generelt er en økning på 50-60 prosent i juletiden, med en peak på 100 prosent uken etter Black Friday sammenlignet med en normaluke.

– Da vil 24 nye utleveringssteder på terminalene være gode alternativer for mange kunder, sier han.

Teststasjoner

Det kan være tidsbesparende å benytte seg av terminalen som et utleveringssted for dem som oppholder seg i nærheten. Det siste distribusjonsleddet fjernes – det innebærer kortere transport – noe som gir kortere leveringstid.

De umiddelbare fordelene er kapasitetsøkning og redusert transporttid.

– Men vi kan også bruke de nye utleveringsstedene til å prøve ut ideer, sier Johnsen.
Han viser som eksempel til at de kan teste ut mulighetene for å kjøpe transport direkte i butikken, eller etablere prøverom med digitale speil der du kan "prøve" klærne på deg.

– Utleveringsstedene på terminalene kan fungere som "concept-stores", der vi kan teste ut framtidsrettede konsepter, forteller han.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss