Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Nordmenn handlet på nett for over 50 milliarder NOK i 2016

Netthandel i Norden 2017

I løpet av 2016 handlet nordmenn på nett for over 50,1 milliarder NOK. Det tilsvarer 1691 kroner per person, hvilket er det største beløpet i det nordiske markedet. Sammenlagt kjøpte nordiske nettkunder varer på nettet til en verdi av 213,6 milliarder kroner i 2016. Det fremgår av PostNords årlige rapport "Netthandel i Norden" som nå utgis for 9. gang.

Mobiltelefonen har på kort tid endret forbrukernes atferd og er på frammarsj både som innkjøpskanal og som en stadig viktigere kilde til informasjon. Hver fjerde nordiske forbruker som har handlet på nettet, har gjennomført et kjøp med mobiltelefonen. Her er det imidlertid store forskjeller mellom både aldersgrupper og land: Forbrukere mellom 18 og 49 år handler betydelig oftere enn eldre, og det er Sverige og Norge som er mest mobilmodne av de nordiske landene. Dette innebærer at svensker handler med mobilen i nesten dobbelt så høy grad som finnene.

- Mobilen er den enheten man som oftest har for hånden, og mange nettbutikker har vært raske med å utvikle spesialtilpassede sider og apper for små skjermer. Vi kommer til å se stadig flere forbrukere bruke mobiltelefonen både for å handle og for å orientere seg før et kjøp, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef for e-commerce i PostNord.

4 av 5 nordiske nettkunder mener at det er viktig å kunne velge leveringsmåte når de handler på nettet. Her er det både likheter og tydelige forskjeller mellom de forskjellige landene. I Finland og Norge foretrekker man å få varene levert hjem i postkassen, mens det er mest populært å hente selv på et utleveringssted i både Sverige og Danmark.

Raskere, mer personlig og smartere - det er nøkkelordene for de nettbutikkene som vil lykkes med produkttilbudet sitt og den komplette kjøpsopplevelsen i de nordiske markedene. Makten ligger i forbrukernes hender – å være proaktiv og lære sine kunder i de forskjellige markedene å kjenne, blir derfor stadig viktigere.

- Nye og spennende løsninger for mer fleksible leveringsmåter er på gang, og forbrukerne ønsker mer kontroll enn noensinne. Man ønsker å kunne spore pakken kontinuerlig, men også styre om den skal leveres i morgen, om tre dager eller om to uker – hjem, på jobb eller på hytta, sier Kristin Anfindsen.

Les alle funnene i Netthandel i Norden 2017

For mer informasjon kontakt:

Kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen, telefon 918 23 439
bjorn.thorvaldsen@postnord.com

Utviklingssjef for e-commerce Kristin Anfindsen, telefon 997 70 571
kristin.anfindsen@postnord.com

Fakta om PostNord AS

PostNord AS er en del det nordiske konsernet PostNord. PostNord er 60 prosent eid av den svenske staten og 40 prosent av den danske staten. Samlet omsatte PostNord AS og øvrige datterselskaper i Norge for ca 4 mrd NOK i 2015. Selskapet har ca 1400 ansatte i Norge og 800 sjåfører. Hovedkontoret ligger på Alfaset i Oslo.