Nordmenn vil kjøpe julegaver på nett for over 5 milliarder

Nordmenn har kjøpt julegaver for over 8 milliarder

Julehandelen på nettet går så det suser, og hittil har nordmenn kjøpt julegaver på nettet for drøyt 2,8 milliarder, ifølge PostNords årlige undersøkelse som tar temperaturen på den nordiske julehandelen.

Den positive starten på årets julehandel på nettet ser ut til å fortsette frem til jul. I undersøkelsen anslår de norske forbrukerne at de til sammen kommer til å kjøpe julegaver på nettet for over 5 milliarder kroner (nest mest i Norden etter Sverige). Prognosen for hele den nordiske julehandelen på nettet er på 21,2 milliarder kroner.

Julehandelen er i full sving, og nordmenn har allerede kjøpt julegaver for til sammen 8,1 milliarder kroner (mest av alle de nordiske landene).

Ny rekord for julehandel på nett

– Den nordiske julehandelen på nettet ser ut til å sette ny rekord. Frem til 5. desember i år hadde 38 % av alle nordmenn allerede kjøpt julegaver på nettet, og nesten 35 % av alle julegavekjøpene var gjort på nettet, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.

De mest populære julegavene blant nordmenn som allerede har kjøpt julegaver på nettet er klær og sko, hjemmeelektronikk, bøker og leker.

Shoppingdagen Black Friday, som i år falt på 24. november, har hatt en nærmest eksplosjonsartet utvikling de siste årene. Det er da julehandelen for alvor setter fart, fremfor alt på nettet. I år handlet nordmenn for drøyt 3 milliarder kroner på Black Friday.

I Norge og Danmark kjøpte forbrukerne hovedsakelig julegaver på Black Friday, mens man i Sverige og Finland i større utstrekning handlet til seg selv. Forbrukerne i alle landene kjøpte først og fremst motevarer og hjemmeelektronikk på Black Friday.

Om undersøkelsen

Denne rapporten bygger på forbrukerundersøkelser som ble gjennomført i perioden 28. november – 5. desember 2017, med et landsrepresentativt utvalg av befolkningen i alderen 18–79 år i de forskjellige nordiske landene. Undersøkelsene ble gjennomført ved hjelp av TNS SIFOs nettpanel. Totalt 7977 personer deltok.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss