Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vanlige spørsmål vi får før jul

Vi får en rekke gode spørsmål av våre kunder, og det er ofte mange som lurer på det samme. Vi har derfor besvart de mest aktuelle spørsmålene vi får akkurat nå, slik at også du kanskje finner svar på ditt spørsmål her.

Hvor er pakken min?

Du finner ut hvor pakken din er til enhver tid på my.postnord.no! Alt du behøver er sporingsnummeret eller å logge deg inn med telefonnummeret ditt. Er pakken registrert med din e-postadresse eller telefonnummeret ditt vil den dukke opp i pakkeoversikten helt automatisk.

Når kommer pakken min?

Du finner ut når pakken din er planlagt å ankomme hos deg på my.postnord.no. Vær imidlertid oppmerksom på at det er ekstra mange pakker gjennom systemene hos oss nå rett før jul, og at det derfor kan ta noe lenger tid enn normalt å få pakkene levert. Vi håper derfor at du har litt ekstra tålmodighet akkurat nå, og oppfordrer deg til å bestille alle julegavene i god tid før jul.

Hvorfor beveger ikke pakken seg?

Hvis du sporer pakken og ser at den har ligget på samme plass over flere dager er det rett og slett fordi volumene er så store at vi ikke har rukket å sortere den enda. Vi jobber så godt vi kan med å få prosessert alle pakker så fort vi kan nå før jul, men noen ganger vil det bli pakkekø på terminalen. 

Pakken har kommet til feil utleveringssted. Hva skyldes dette?

Dette skyldes mest sannsynlig at det valgte utleveringsstedet var fullt. Når såpass mange bestiller pakker til et utleveringssted samtidig kan butikkens pakkelager bli fullt. Vi vil da prøve en annen butikk i nærheten i stede for å sirkulere pakken tilbake til terminalen hos oss. Vi har full forståelse for at dette ikke er ideelt for deg som skal hente en pakke, men ber om litt ekstra forståelse og tålmodighet i disse hektiske førjulsukene.

Om pakkens endelige utleveringssted er langt unna der du bor og du ikke har mulighet til å hente den selv, kan du velge å få pakken levert hjem. Dette bestiller du på my.postnord.no.

Pakken har kommet til butikk, men jeg har ikke fått hentemelding. Hvorfor ikke?

Dette kan være et tegn på at butikkens pakkelager er fullt og at din pakke derfor ikke har blitt skannet og klargjort av butikken enda. I denne perioden er det ikke uvanlig at det blir bestilt så mange pakker at utleveringsstedets kapasitet blir makset. Så selv om de har fått pakkene av oss, så kan det hende at de ansatte i butikken ikke har rukket å sortere og skanne dem enda. Du vil få hentemelding så fort pakken er skannet i butikken.

Hvorfor må jeg betale lagerleie?

Du må bare betale lagerleie om du ønsker at pakken skal ligge over den vanlige liggetiden på 2 uker. Dette er rett og slett fordi den tar opp plassen til en annen pakke som kanskje nå må sendes til et annet utleveringssted. Vi oppfordrer alle å hente pakken sin så fort som mulig for å unngå at butikkene blir overfylte.

 Obs! Vær oppmerksom på at det kan forekomme svindelforsøk hvor noen som utgir seg for å være oss forsøker å kreve inn penger for å utlevere pakken din. Dette er ikke praksis hos oss, og vi ville aldri be deg om dette. Les derfor avsenderadresse nøye og vær varsom før du oppgir personsensitiv informasjon.

Hva gjør dere for å hindre smittespredning?

Vi er veldig nøye på at våre sjåfører bruker antibac, vasker berøringsflater ofte, bruker munnbind og holder god avstand. Vi har en regel i våre egne PostNord-butikker om at bare 1 person av gangen kan være inne i butikken, og hos andre utleveringssteder plikter de å sørge for at ikke for mange mennesker oppholder seg i butikken samtidig. Vi oppfordrer også alle til å unngå rushtid i butikken og å holde god avstand til andre.

Hva betyr EDI?

EDI betyr elektronisk overført sendingsinformasjon. Dette er informasjon som avsender overfører til oss slik at vi vet hvem pakken skal sendes fra og til, og hva slags type pakke dette er. Denne informasjonen sendes gjerne til oss rett etter du har bestilt noe på nett. Det betyr at nettbutikken du handlet i har gitt oss beskjed om at en pakke er på vei og skal fraktes av oss, men vi har ikke nødvendigvis mottatt den faktiske pakken på dette tidspunktet. 

All denne informasjonen finnes også i etiketten som er klistret på pakkene, og som brukes i våre systemer for å sortere og levere pakkene.

Håper dette var til hjelp! Og husk å hente pakken så tidlig som du har anledning til så butikken ikke fylles opp og om mulig benytt hele butikken sin åpningstid og unngå rush!

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.